Direktlänk till inlägg 16 september 2015

Grand Prix.

Av manhofs - 16 september 2015 07:00

I helgen var det äntligen dags att packa bilen och styra kosan mot Göteborg Mölndals brukshundsklubb och deras stortävling Grand Prix som lockat 240 st att anmäla sig   


Jag hade den stora turen att komma med på lydnaden klass 3 på fredag kväll, bli 5 reserv på elit spår lördag och ordinarie tävlande på söndagen. Jag hade velat åka ner redan förra året men då var inte Lizzie mogen för en så stor tävling.

Var framme vid kl.14 så jag hann checka in på hotellet och sedan åka upp och bekanta mig med klubben och vänja Lizzie vid alla tält mm. Vilken pall, där skulle man vilja stå   


 



Sedan åkte vi till hotellet igen och tog en power nap innan tävlingen   

Jag har förberätt mig noga inför denna tävling och tränat extra hårt så sockerbiten skulle orka med. Helgen innan hade jag anmält oss till ett generalrep på Haninge BK i lyd 3 där hon vann, men det var lite att slipa på inför helgen.


 


Jag är glad att jag tog den tävlingen för det gjorde nog stor skillnad på utgången.

Att ligga på hotell har inga av mina hundar ngt problem med. Där jag lägger ut filtarna sover dom med ro och äter bra. Så att återhämta sig var inget problem  


       

Herre gud ett helt rum fullt med priser som Jonas fixat   


Hade det stora nöjet att träffa på två fb kompisar som var publik, Anne-Lie och Ann   

Vi skulle hålla till i ringen närmast husvagnsparkeringen i klass 3.


       


Tror Ni inte jag lottar nr 1…IGEN. Det är som Yngve säger ”du drar alltid spiken ”. Fasiken vad sur jag blev och det ingick inte i min plan att bli nr 1 av 11 st   


 

Nu frågade jag Anne-Lie om hon inte kunde vara gullig och applådera   hur dåligt det än var och hon var så tuff så hon ställde upp på det   


TL pratade väldigt högt och hårt och det gillar inte Lizzie. Hon tycker det är obehagligt   och vill ha koll, dessutom kom jag av mig ngt och gjorde ngr felsteg som gör att hon blir ännu vingligare. Skit vilken start tänker jag   då jag hör A-L:s applåder, och ännu bättre är att L hör dom och svansen åker upp   


Domaren var väldigt noga och aktiv vilket jag aldrig har varit med om och jag är impad över att inte heller L brydde sig om honom. Det var roligt att få vara med om ngt nytt vilket är utvecklande och det lär mig att träna annorlunda. I Stockholm står domarna mer still men det här blir mer rättvist för dom missar inget. T.ex så ställde han upp bakom mig vid inkallningen, han ställde sig bakom vittringspinnarna och han gick med ner när jag skickade till rutan för att se tydligt att dom var helt inne   


 


Jätte nöjd och glad över att ha vänt den dåliga starten till ngt bra lämnade vi planen. Tog ut Gucci, kollade på lite stånd sedan satte sig jag och A-L och åt en grill tallrik och gagga   


   

 


Tiden gick och först kl. 22 var det prisutdelning. Då var jag helt kokt efter att ha jobbat natt och bilat ner. Hade faktiskt absolut ingen koll på hur vi låg till och jag vågade inte hoppas på att få vandra upp längst röda mattan. Eftersom jag nu var 1:a reserv på elit spår på lördag morgon funderade jag på att åka hem och sova men det kändes lite osportsligt så jag lurade i bilen en stund   


 

 


Dom började baklänges när dom läste upp poängen och jag blev så nervös    Ååå jag ville så gärna upp på pallen, 3:a vore helt ok och när jag insåg att lilla vi hade vunnit blev jag så himla tok glad   så två paket klinex gick nog åt    Vilken ära att få gå på röda mattan och högst upp på pallen, det kommer jag aldrig glömma   


Jag fick välja färg på Bia bädden och det var ett enkelt val   



Lördag morgon och upp i ottan för rastning, frukost och åka upp till klubben. Som först reserv borde man komma med när 20 st tävlar men icke sa nicke   

Nu var jag ju ändå här så jag gav mig upp till uppletande rutan för spårhundarna och kikade.


   


Förarna fick behålla sina föremål och av dom 9 jag kikade på fick alla in sina utom en som tog 3   


 


Nytt var dessutom att dom bjöd på kaffe och förarna fick ha midjeväska  



 


Sedan flummade vi runt, åkte hem och vilade och kollade på många lydnadsprogram för sph hundarna    


Söndag morgon och jag lottade nr 20.


       


Det gällde att läsa på lappen vart man skulle vara och folk irrade hit och dit. Vart är nya rutan och vilken är gammal? Upp för vilken backe, den från klubbstugan eller den upp från parkeringen?


Sockerbiten fick en tydlig målbild uppe på pallen och sedan böt jag från skogs kängor till mjukare ifall jag trampar henne på tassen. Hon är rädd om sina små utsökta tassar    men på ngt vis vill dom hamna under mina skor i foten vid förflyttningar. Med mjuka skor känner jag det och trampar inte ner   


Jag var i det hela stora mkt nöjd med mitt program men domarna tyckte olika och det skilde 22p i betydgen. Det jag tar med mig är att träna MKT längre kryp. Nu var det nog 12 meter och hon tappade lite intresse och nosade till, lättade lite innan hon kröp ikapp mig. Kändes surt   på ett 40 poängs moment som hon gör så väl annars men så är det på tävling.


Upp för backen och ner för backen till uppletandet    Hon gjorde ett kanon jobb med betyg 9 / 9,5 och jag fick behålla mina föremål och Lizzie fick godis.


Ena domaren drog 0,5 p för lite tugg, den andra 1 poäng för att jag kallade in när hon tänkte byta föremål. Ena domaren menade på att får man inga poäng avdrag för att hunden tar två föremål måste man kunna kalla in utan att få avdrag. Lizzie har en liten mun och ingen chans att bära två saker så det skulle bli byte av föremål med betyg 8 för min del, då kallar jag hellre in även i fortsättningen.


   


Sedan följde en lång väntan på att bli utkörd till spåren. Den resan tog nästan 40 minuter och slutade på en återvändsgata i ett bostadsområde. Gick knappt att rasta hundarna så jag satt och kurrade i bilen med min ljudskiva   

 Lizzie verkade trött och inte på G men det var en ganska lång promenad upp till min ruta, dessutom fick vi stå och vänta en stund emedan dom gick igenom min ruta.

Detta gasade upp L och till min förvåning kutade hon ut helt utan nosen på, tog ett baksph som det tog ett tag innan hon löste, sedan var det som om 25 öringen trillade ner och hon spårade iväg jätte fint.


 


Satan i gatan vilket spår. Det gick upp och ner för branta slänter, genom bäckar så jag fick hoppa på stenar, genom träsk och tät torr skog som höll på att skalpera mig. Vid pinne nr 4 fick hon problem då en svamp plockade familj rört sig runt i vårt spår med sina 2 skällande och arga hundar. Hon tittade knappt på dom och slet som en varg medans tiden gick. Vid ett ställe låg det rens från svamp och där började hon nosa envist, jag blev nästan sur och gick fram för att lyfta undan henne då hon plockar upp en pinne under skräpet   


Först när det bara var 3 pinnar kvar förstod jag att vi var på ren mark och hon ökade tempot, då ökade jag på henne och kutade efter henne som en jäkla älg. Svetten rann och håret hängde fullt med pinnar så när hon kom med slutet skrek jag rakt ut. Misstänkte att det var på håret, Man har bara 35 minuter på sig men hon stoppade klockan på 34.20  


Jag hade en super spår mottagare som tog sig god tid    L fick korv och jag saft och kex choklad, sedan lufsade vi sakta tillbaka till bilen. Hon var så glad över att jag inte behövde bryta då hon hörde dom arga hundarna skälla hela tiden och förstod att dom var i mitt sph.


8 pinnar var utlagda idag och den 9:e plockade hon in från igår   


 


Nu var vi trötta så vi åkte hem igen och vilade innan plattsliggningen som var vid 15.45 Förstod att med det upptaget och krypet var vi kokta.


 


       


Prisutdelning var kl. 18.30 och vi slutade på en elfte plats med 558,50 poäng. Trotts det fick vi en påse med fina priser   med bla en hotell natt för 2   


Trötta åkte vi tillbaka till hotellet. Summerade min helg och kände mig sjukt stolt och glad. Tänk hur hon spårade i våras. Korkade upp min piccolo och njöt medans hårbollarna tuggade på ben.



 


Tack alla på GMBK som varit så vänliga och hjälpsamma. Vilken klubb att rodda runt en så stor tävling   


Och ett BAMSE stort tack och varm kram till alla mina FB vänner som hållit tummar, stöttat och hejat fram oss   


 


Nu njuter vi av detta och laddar för nästa helg, då packas bilen igen mot nya mål   




                                                  
                      Ciao / Susan   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards