Alla inlägg den 3 september 2015

Av manhofs - 3 september 2015 07:15

Att älska en katt är inte som att älska en hund och min lilla älskade röd tott till kisse har gett matte många gråa hår.

Egentligen skulle jag inte ha ngn mer katt efter att katten innan försvann spårlöst. Han var en kopia på Tiger (samma kombination) och hette Gustav. Ja är Ni inte flummiga i skalle efter att ha rökt en braja så har ni fattat rätt. Han var stor, lat och röd   


Efter 2 år med kärlek klev han en vacker dag ut genom dörren och kom aldrig hem. Jag satte upp lappar med bilder över hela området. Gick och letade i dikena ifall han låg påkörd och skadad, men Gustav var borta med vinden och återsågs aldrig mer   

 I 7 år undrade jag vart han tog vägen och grubbleriet försvann aldrig.

Hade räven eller grävlingen ätit upp honom?

Hade han blivit påkörd och dödad?

Hade han råkat hoppa in i en öppen bil och förvunnit många mil bort i Sverige och inte hittade hem mer?


 Så en dag för ngr år sedan tog jag min dagliga morgonpromenad ner för min gata och viker höger på den större bygatan då en gubbe stoppar mig och säger ” Vill du ha tillbaka din katt?”

Jag kunde inte fatta vad han menade?

Vadå få tillbaka min katt?

Då ropade han ngt nytt namn och ut på trappen kommer min Gustav   

Ett hus jag passerat flera gånger i veckan i 7 år och aldrig hade jag sätt skymten av min katt och aldrig hade han mer visat sig hemma hos mig.

Många känslor vällde upp som svartsjuka, sorg, vrede och förundran, varför hade min Gustav flyttat 400 meter och aldrig visat sig mer efter att ha varit en så kärleksfull och högt älskad katt?


Den nya ägaren var rätt brysk och talade om att han skulle flytta och ville inte ta med katten, eftersom det var så dyrt att avliva honom kunde ju jag få tillbaka honom.

Kan tala om att jag fick ett mindre psyk bryt  

(kan tillägga att jag har jobbat med mitt humör sedan dess är numera betydligt mer timid i humöret  )

och frågade varför han aldrig sagt att min katt bodde hos honom. Fick till svar att han hade valt att bo där och då angick det inte mig. Han hade sätt mina lappar men inte orkat ringa   

Hur som haver hade jag nu Tiger och det kom inte på frågan att ta hem en okastrerad katt till 3 hundar som inte accepterar främmande katter så gubbjäveln fick lösa det hur han ville    Men innan jag gick talade jag om hur jag letat och sörjt min katt under alla år   



 


Så föddes Tiger i en kull på 3 och alla var tingade. Det var vårvarmt ute så jag tog ut kissarna en dag i en jätte stor bur så dom kunde klättra och leka lite ute i solen    På ngt hokus pokus vis smiter dom små liven ut genom ett mikroskopiskt hål….och utanför väntar Gucci   

2 dog direkt medans Tiger blev svårt skadad. Min kille var jägare så gråtande ringer jag till honom för att han skulle komma och avliva honom. Men när han dök upp efter 10 minuter hade han kryat på sig och låg hjärnslö och diade vid sin mor. Det tog 2 dagar innan han var pigg igen men han hade helt klart fått en liten hjärnskada så jag kunde inte sälja honom.

Det är lätt att känna hat mot ett djur som gör på detta vis men man får aldrig glömma att det är vilda djur vi har tämjt och vissa instinkter går aldrig bort hon vissa individer. Gucci har väldigt mkt jakt i sig och dödar gärna byten hon får tag i, Gretzky var likadan.


 


Det tog många år innan Tiger blev helt normal. Lite slö i skallen och ena ögat är alltid mindre än det andra. Han hade ingen jaktinstinkt och blev tvärtom rädd om fåglar kom för nära, maten skulle serveras färdiglagad och inte jagas själv   


Ömt vårdade jag och pysslade om min lilla röd tott, alltid med en sticka i hjärtat över att jag borde ha kollat buren bättre (dom hade varit i den 100 gånger innan) och jag överöste honom med kärlek. Det är extra lätt att älska ngn som är så kärleksfull och tillgiven som han är och friden rådde ända fram till oktober  samma år 2006.


Hösten var kommen och jag och Perre skulle åka ner till Mjölby för att kora Gucci.

Jag håller på att packa bilen då jag hör ett konstigt ljud från baksidan men samtidigt ringer telefonen inne i huset. Som tur var är jag nyfiken så jag gick runt hörnet och såg hur hundarna nyfiket koller upp mot vattentunnan    Går dit och tittar ner och ser min Tiger sjunka mot botten. Han har förmodligen lekt runt kanten och trillat ner. Fick tag i hans blöta skinn och sliter upp honom, Skakar honom upp och ner så vattnet rinner ut sedan gav jag honom mun mot mun. Hade nog inte behövts men jag var så upprörd. Springer in och frotterar honom varm men han var ganska klen och medtagen. Tror att han har kämpat länge innan han sjönk.


Jag ringde veterinären som sa att jag skulle hålla honom varm och hålla ett öga på hur lungorna lät. När dom håller på att drunkna kan dom lätt få lunginflammation.

Jaha, packade med kattsaker, böt bil till Perres pickup och så gav vi oss av till vår hyrda stuga i Mjölby som vi fick ha EN hund i. Eftersom Svenne inte ser skillnad på schäfrar tog vi in mina 3 schäfrar en och en och Tiger i en bur och så sov vi gott ihop. När vi betalde och skulle åka vidare fick jag beröm för att jag rastade min hund så ofta…….ha ha dom trodde jag gick med samma hund varje rund och såg inte att det var 3 olika   


 


     



Lyckan har rått och mina älskade Tiger är alltid runt mina ben, nyfiket ska han kolla och inspektera alla mina projekt och tillgivet umgås han med flocken   


Tyvärr har han sista året blivit en grym jägare och det kryllar av döda fåglar och ekkorrar som han inte ens äter. Som Ni ser har han halsband på sig men det hjälper tydligen inte   


   


Så helt plötsligt förändrades han beteende och han slutade att möta mig vid brevlådan efter en hundpromenad och gå med upp, han ville inte komma in och hoppade ofta över måltider   


 


Funderade först inte så mkt på det men sedan gick han upp i vikt. Frågade Mamma som kommer varje dag och älskar att mata djur om hon hade öka på hans ranson men det hade hon inte gjort   


Så en dag kräktes han häftigt och var väldigt sjuk. Jag torkade upp spyan och såg att det låg brända fettkappor i spyan och började ana att ngn hade börjat mata min kisse   

Blev riktigt jäkla arg och funderade på bästa metoden   

1  Kränga på mig gamla hojvästen och gå runt till grann gubbarna och tala om vad som skulle hända om dom inte jävligt kvickt slutade mata min röda katt   


2 Kränga på mig en urringad klänning och gå runt och tala om för fruarna att om katten flyttade in flyttade jag In   


 


Sedan slog det mig att en kompis har hyrt huset bredvid mig och han var över en dag och grillade. Han har haft många katter och är väldigt djur kär så jag ringde över och frågade om han hade börjat mata min katt?

Jo det stämde för han var ju så fin   

Blev faktiskt jäkligt sur   men kunde behärska mig. Han vet ju verkligen hur katter är så då borde man inte mata katter som stryker runt. Jag föreslog att han skulle köpa en egen katt nu när han bodde i hus men hans son tål inte katter.

Nähä, men snälla sluta mata min katt. Jag saknar honom och han mår inte bra av alla mat som kommer från alla håll. Han är ju kastrerad så mat går i stora mängder.


Alltså innan Ni börjar mata andras katter så ställ era först följande frågor.

Är Ni beredd att själv betala mellan 50-15 tusen kr för en katt?

Är ni själva beredda att betala ett par hundra lappar per år i försäkring för en katt?

Är Ni beredda att vaccinera en katt för ngn hundralapp vartannat år?

Är Ni beredda att avmaska en katt 2 gånger per år för ett par hundra kr?

Är Ni beredda att gå upp klockan 4 på morgonen och byta lakan för katten har spytt upp en hårboll?

Är Ni beredd att behöva torka kattskit för att en granne ger er mat som er katt inte tål?

Är Ni beredda att köpa nu soffa om ngt år för den Ni har nu är sönderriven ?


För kan ni inte det tycka jag ni ska ge fan i att mata andras djur. Många katter har dessutom problem med magen, njursten mm och går på specialfoder. Dom bir jätte sjuka av era godsaker.

Det är i kattens natur att tigga. Precis som hundar, som ankor mm. Det betyder inte att det är OK att börja mata andras djur. Så snälla fundera ett varv till. Är verkligen övergiven eller är den bara sur och har stuckit hemifrån ett tag?

Jo katter bir väldigt lätt sura och lämnar hemmet, men sedan kommer dom hem igen såvida ingen annan börjar föda den, då stannar den där. Det räcker med att man får barn, köper nytt djur eller får en ny partner. Passar det inte katten så drar katten. Men om Ni inte matar den vänder den åter hem och lär sig leva i sin nya flock    


 


Kompisen slutade mata min Tiger och åter igen lyser lyckan över farmen   

Tiger är som förut, om ngt tjockare   och spinner i mitt knä eller är bara anmält i vägen, men han är helt underbar och högt älskad flockmedlem   




                                          Så levde vi lyckliga i alla våra dar /Susan och Tiger   



.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards