Alla inlägg den 3 augusti 2015

Av manhofs - 3 augusti 2015 07:30

Min trädgård är som en oas av prunkande blomster och varje dag avslöjar grenarna nya skott som börjar slå ut och det är en fröjd att strosa runt och snusa in doften, rensa lite ogräs och ansa ner ngn buske    


Att man själv är nöjd är roligt men förvåntsvärt många stannar till när jag är nere vid vägen och slösar med beröm över min välskötta trädgård och undrar om jag är arbetslös som håller allt så fint   

Nä, lite ADHD så hinner man med mkt   


   

Den sista av 3 näckrosor slog ut i blom igår, den är bara som knopp i stora bilden i mitten om ni kan upptäcka den? Tyvärr blommar dom inte länge så det gäller att njuta   


   


Planterade ett fläderträd. I Tyskland gör man saften på bären som då blir rosa. Ska prova det när mitt träd är stort nog, men nästa år hoppas jag få följa med Annki igen och skörda blommor   


         


 

Mitt i all stenläggning kom jag på att jag ville ha ett jordgubbsland i en övergiven plätt   

Var ju snabbt fixat tänkte jag, men det var det ju inte    Har inte lyckats med jordgubbar förr men jag lärde mig delvis varför nu. Dom vill inte ha mkt vatten utan blir lätt sjuka då. Man får inte gödsla förens efter blomning, det har jag alltid gjort och så ska man ha hö eller plast i marken annars drabbas lätt bladen av mjöldagg.

Såg en gubbe mogna… som fågelsatan åt upp   så nätet spändes upp. Fick ngr sticklingar som ska ner i myllan nu till nästa år.


   


Plockar och rensar blåbär så det står härligt till. Grisen är INTE ett roligt sällskap så den blev utvisad efter ett tag   


     


Har mkt enbär på min tomt som jag ömt vårdar. Nästa år kommer jag kunna plocka en stor skörd. Jag älskar enbär och det är ju bonus att det är så nyttigt. Tyvärr tar det 3 år från att enbären blommar tills dom mognar så i september nästa år är dessa klara för skörd   


   


Myntha, citronmeliss och vitlök är skördad och hänger på tork till vinterns grytor   


   


Hane och hona honungsmelon som matte får kuta runt och polinera med en liten borste. Blommar bara en kort stund så det gäller och hänga med och noga kolla in könet på innan   


     


Annars vankar jag förväntansfullt runt och önskar att mina trumpetblommor, lilja och solroser ska slå ut i blom   


             


Trotts mängder med regn blommar allt envist vidare och mkt få av mina blommor har tagit stryk av regnet   


     


Nu börjar pelargonerna att blomma och får vi bara lite sol kommer dom bli riktigt pampiga. Min kaktus har blommat sedan i juni utan avbrott   


         


Har veckor framför mig med blivnade skördar av frukt och grönt   


 


Hortensian ser konstig ut    har ni ngt sköte tips på hur man får dom att blomma i stora härliga klasar ?


     


Nu har alla frukt och bär träd fått sig en första omgång med näring. Täcker över med gräs så att inte fåglar ska äta upp det och bli sjuka samt att det inte ligger och brinner i solen. Nu rinner näringen sakta ner i myllan   


   


Tiger älskar fika och kommer som ett rött streck när han hör mig skramla med brickan   


   


Ingen oas utan Bougainville och Hibiskus. Båda väcker barndomsminnen från Tahiti och Hawaii och trivs som Ni kan se i mitt paradis   




                                                  
               Aloha / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards