Alla inlägg den 28 juli 2015

Av manhofs - 28 juli 2015 13:30

Hej på er blogglovers   

Sista veckorna har Susan tillbringat varje ledig stund med näsan ner i myllan och plockat och rensat som en liten ekorre inför vintern. Eftersom jag inte har ngr jätte odlingar plockar jag av varje dag på vissa buskar och fryser in tills jag har fått ihop till saft eller syltning.

Det gäller att plocka innan dom blir helt mogna annars äter snigeljäklarna upp frukterna   


 


Det började med att en Silva skickade över recept på flädersaft på fb som jag älskar. Bestämde mig för att för första gången koka egen fläderblomssaft. Förr i tiden fick jag alltid saft från mina kära bortgångna vänner Solveig och Sicke   


Hade inte en aning om hur fläderbuskar såg ut men tack vare fb fick jag både bilder på hur dom ser ut, recept och tillslut följa med Annki och plocka blommor hos hennes bror   


 


Böt ut en citron till lime och la till mynta och jag tycker det blev super gott.


Tack Silva och Anki som tog med mig på denna resa   


       



Jag och föräldrarna i Farsta och handlade lite på Plantagen och då sålde dom Svenska jordgubbar för 10 kr så då hamnade jag i köket ett tag till   

Rensade och skivade så jag har under vinterns kalla kvällar och till bak.

Sedan blev det sylt till muslin   


 


 


 



Mina vildvuxna hallon ser inte mkt ut för världen men oj oj vilken arom och doft dom har. Dom slår dom allra flesta moderna hallon med längder när det gäller att ge smak till saft och sylt   

Dom moderna sorterna tycker jag ofta är en besvikelse   Stora och vattniga och inte alls som barndomens minnen av syrliga men söta bär.

Får mellan 1-2 dl/dag så det blev 1.3 liter till saften   


   


Smultronen ger frukt så jag inte hinner med att äta, stora är dom med så jag plockade ner dom med så det blev  0,5 liter smultron till saften   


     


Sedan har jag blåbär på min tomt. Jag brukar kunna plocka av en 3 liter men i år har jag redan fyllt frysen med blåbär och mumsar så jag lär inte få sjöbjugg dom närmaste åren   

Nu måste jag sno mig på för mina odlade börjar mogna, lite roligare att plocka dom och smakar minst lika gott   


         

Jag provade att göra på ett nytt sätt förra året och nu har jag så mkt frukt överallt och inte bara det, dom har fått en super anabola storlek samt att inte en endaste buske har drabbats av ohyra eller mjöldagg, spin eller kvalster     


Nu efter att jag skördat köper jag en speciell fruktnäring som jag stör runt alla buskarna och täcker med gräset som blir i uppsamlaren när jag klipper. Lägger på lite nytt runt roten varje gång tills jag ställer in gräsklipparen i höst. När löven fallit klippte jag ner i mitten på krusbär och alla vinbärsbuskar. Speciellt på dom röda/vita tar jag bort äldre grövre kvistar. Svarta vinbär är inte lika noga för dom sätter bär på både gamla och nya kvistar. Får man in luft i busken trivs inte ohyran. Tidigt på våren la jag på koskit och kolla hur det blev. Helt galet med frukt   


          


Nu skulle vinbären ner och saften kokas så där tillbringade jag min söndag, ivrigt påhejad och lite störda av hårbollarna   


     


NEJ, det är inget nytt saft recept med gris i utan min sockerbit som gillar att reta matte   

Korta stunder får hon leka med sin gris men då ska hon involevera mig i den så ganska snart åker den in i skåpet igen. Sitter jag på huk och tvättar sten eller plockar bär kastar hon den på min rygg   



 


               



Idag var det dag för saftkoket och det blev helt galet mkt. 10 liter saft har jag aldrig fått och jag tror nog även att det blev än av dom godaste   

Varvar frukt och socker men tar ganska sparsamt med sött. Vill ha min saft syrlig. Jag häller inte upp direkt på flaska som dom flesta gör utan samlar upp allt på hink, slår på atamon och sedan in i flaskan. Tycker det blir mkt godare och jämnare saft på så vis.


   


Nu känner jag mig rik och lycklig. Jag har tagit tillvara på trädgårdens skatter och har fyllt mina hyllor i vinkällaren. Nu har jag så det räcker och blir över för att mumsa i mig till frukost och mellanmål.


 


Nu har jag fyllt min husmors kvot för i år och kan börja fundera på andra projekt   



                                                  


     So long / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards