Alla inlägg den 19 juli 2015

Av manhofs - 19 juli 2015 21:54

”Rom byggdes inte på en dag” är ett ordspråk jag gillar och ofta anmannar.


Jag får ett ide sedan kan jag gå och suga på den tills iden mognar likt en kart på fruktträdet och det är dags att skörda.  Att det får ta tid att verkställa många av mina idéer har även med ekonomin att göra. Är man inte stenrik så får man spara och gneta för att rodda ihop vissa projekt. Skulle kanske gå fortare om man snålade in på allt annat men jag gillar att åka på hundtävlingar, resa och äta gott då och då vilket gör att mitt senaste projekt först blev klart förra veckan.


Ni kan inte fatta hur glad jag är över hur fint det blev  och smärtan som både rygg och axel har fått uppleva känns som bortblåst när jag titta på mitt senaste verk.


Jag är inte rik på pengar men absolut på sten   


 


 



I december 2013 började vi riva mitt gamla hus och då uppstod ett mellanrum mellan det nya och gamla som jag bestämde mig för att INTE ha växter på. Jag vill dra ner på saker att sköta utan jag ville bygga mig en modernare sten landskap som tål torka.


   


Det såg ju inte så roligt ut men kistan på guld var tom men absolut inte idéerna och hösten 2014 köptes stenar hem för att avsluta andra etappen.


   


   



Lagom till i början av december var vi klara och då började jag fundera på vad jag skulle ha i slänten mellan gamla huset och nya?


Alla tycke plantering    men min gamla ide med sten grodde kvar och under jobbet med stentrappan som Pentti hjälpte mig med bestämde jag mig för att jobba vidare enligt plan A   


     


När jag väl bestämt mig började jag samla på sten under varenda hundtävling jag var på. Vackra röda från Åland, runda vita från Södertälje Bk och roliga former från Botkyrka Bk.

Eftersom det inte gick så bra på tävlingarna hade jag extra mkt tid på mig att samla sten   


Bara hem och tvätta rent och placera ut.


         


   


Jag kunde aldrig tro att det skulle gå åt sådana mängder med sten   men när jag började inse det efter MÅNGA tunga lyft    bestämde jag mig för att skapa en dekoration mitt i slänten som skulle bryta det karga sprängda & nedslitna runda.


   



Nästa iden fick jag när jag besökte Stenbolaget på Nynäsvägen. Personalen där är väldigt tråkiga   men ska man bara köpa lite eller titta kan man svänga förbi.

Dom är helt ointresserade av att hjälpa till så när jag köper större partier åker jag hellre till Tumba. Där är dom supertrevliga och kommer gärna med goda råd och ler   


Varje säck väger 20 kg som ska baxas ut ur bilen och sedan ut på trappen. Säckarna är små och otympliga så jag har svårt att få bra grepp som min onda axel klarar av    Därför tog bara projektet av få ut dom vita stenarna 4 veckor. Det här lilla är 6 säckar   


         


Kapade till lite sten och byggde en liten mur som gör att inte dom vita rullar ut i ett.  Tycker färgerna matchade bra trappen   

Pratade med en granne som sålde av en bit tomt som skulle tillträdas nu den 15/7. Han hade kört dit massor av Ölands sten och sa att jag fick palla så mkt jag orkade bära fram till den 14:e och jag tog honom på ordet   


               



Tar ju extra lång tid när hela flocken ska hjälpa till, leka och snor ens verktyg     men förra veckan kunde jag börja åka skytte trafik till Bauhaus och köpa dom sista små stenarna. Även dom väger 20 kg och det gick åt 9 säckar å denna lilla yta   


               


Ja mina kära läsare. Som ni nu kan förstå är jag väldigt rik på sten   och två års planer och drömmar är i land   

Den observanta kan även se hur dom runda röda stenarna har växt fram under byggets gång. Jag är ännu inte klar utan kommer att fortsätta samla under ngt år men nu kan jag unna mig att bara ta dom allra vackraste och största runda stenarna   


     



Iden till min gamla husgrund är redan klar och stenen står och väntar, väntar på pengar och ork att börja jobba så dom får vänta ytterligare ett år, men som sagt,

Rom byggdes inte på en dag



                                                  


                        So long/Susan   



.


Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards