Alla inlägg den 30 juni 2015

Av manhofs - 30 juni 2015 02:15

Så var det åter igen dags för den mkt trevliga Lydnadscupen som Nynäshamns Bk ordnar. Förra året var det ingen cup så det skulle bli extra roligt att deltaga iår. Jag har tävlat på varenda cup sedan den startade men aldrig lyckats vinna ngn klass och inte heller fått ihop ett lag att tävla med.

Kanske skulle vi lyckas vinna iår Lizzie och jag   


 


I år tänkte jag sova över så Tyskarna skulle få vara hemma hos föräldrarna. Dom fattade direkt att jag skulle resa bort och hoppades nyfiket få följa med. Lizzie fattade med att matte var på väg bort men hon surade   


     


Det var mindre folk som deltog i år och det kan ha att gör med att det var ett uppehåll förra året. Det tyckte jag inte gjorde ngt för nu fick vi större ringar att tävla i   



     


Jag frågade jätte många hundförare om inte dom ville komma och tävla på cupen men bruksfolk verkar ha ngt emot lydnadstävlingar. Bara Pia och Kenneth ställde upp och satte igång och började träna    Det gick riktigt bra för Kenneth som kom på en fin 3 placering med 175,5 poäng i debuten med sin Gant   


     


 



Pia var lika duktig och kom med på en 3: placering och ett första pris    men jag hann inte fota henne på pallen eftersom jag startade då.


   


Thomas och Ia kom med sin flock och heja fram oss alla. Strot grattis till dom som igår blev uppflyttade till lägre spår med sin nya lilla stjärna Glock      även dom fick kliva upp på pallen på andra plats av 15 st tävlande   


   


 


Som Ni kan se var det jätte varmt fram till kl. 12. Men precis när vi ska gå in i ringen och ställer upp oss för sittande i grupp öppnar sig himlen och det börjar ös regna ända tills grupp ett är klara, sedan blir det kvavt igen. Jag var lottad som nr 2 av 10 st.

Jag fick en sådan himla fin känsla inne på planen och bara njöt av att gå där med min lilla Lizzie. Hon hade känt lite loj och lat innan men så var det som om jag tryckte på strömbrytaren och hon gasade på    Extra roligt var det att höra alla applåder utanför av kompisarna   


Fram till vittringen gick det som på räls men sedan gick domar blocket sönder och dom fick ropa på ett nytt samtidigt som eliten fortsatte i ringen bredvid. Hon tappade sitt fokus och tog först rätt pinne, tittade osäkert på mig och böt pinne. På fjärren var hon väldigt störd av TL bakom oss och låste sig lite men jag var så himla nöjd över att hon klarade att göra ett så fint jobb på en så stor tävling   



Dag ett slutade med en 3:e placering även för mig men med ett andra pris. Leif Norman dömde båda dagarna.


 


     


 


Promenerade i ett hit och dit.


       


Köpte två lotter och vann ett Påskägg Pappa ska få, jag gillar inte choklad.


 


Bästa speakern Tage   


 


Strosade runt och tittade på elit hundarna. Trevligt att se två st schäfrar deltaga   varav ena kom på 6:e plats. Väldigt roligt att träffa Ann live som jag bara har följt på fb   




         


På kvällen blev det lite fest och då träffade jag även Peo som jag bara träffat en gång tidigare för två år sedan på samma cup men vi har varit fb kompisar länge   Lördagens väder varannars märkligt med skurar till och från samt åska på kvällen.


     



Morgonen gryr över parkeringen och alla övernattande. Kl 6 masade jag mig upp tog dagens första promenad. För bara 15 kr kunde man köpa frukost i klubb stugan   


     



Bosse skötte parkeringen på söndagen   


 


Idag kom mina träningskompisar Yngve och Ingalill för att tävla i klass 1 med fina Hera. Solen var stekande hela dagen och jag var glad att jag placerade ut min stol i skuggan och smörjde in mig med solkräm   


     


Tyvärr räckte det inte till ett första pris denna gång men det såg väldigt fint ut   


   


Nu kändes det som det var 40 grader ute på planen och klockan var 12 igen när vi startade    Lizzie kändes så klart ännu segare efter en natt i bilen med mkt vov vov och tävling.

 Började lite vingligt i foten vilket delvis var mitt fel som tänkte vinkla vänster istället för höger, hon läser ju mig fortare än kvickt så hon råkade gå in i mig. Efter den halten tog jag ett hårdare kommando och då skötte hon sig riktigt fint. Personligen kändes det ngt bättre dagen innan, då var det lie mera tempo och action men vi var mera fokuserade idag och det kändes himla gott att gå på plan.

När jag ställde upp för vittringen var jag nervös så det kändes som om bena skakade men hon gjorde ett grymt jobb, galopp ut, nosade noga a alla pinnar och så galopp in med RÄTT pinne och betyg 10.


Satan jag blev så glad så jag ville dansa och tjoa    men jag var tvungen att fokusera inför fjärren

Även fjärren var den bäst hon gjort med bara ett dk, från ligg till stå. Det tycker hon är jätte jobbigt, dessutom flyttade hon fram 3 cm. Ja menar ni kan inte fatta hur stort det är för oss som slitit med detta moment .


För den delen så körde jag en Manhofare och skakade hand med domaren båda dagarna och han tog den glatt   


         


Fick läsa på fb om mina betyg som jag inte sätt innan och kunde inte tro det var sant    Gick ner till tavlan och dubbel kollade   

 Har aldrig haft så höga poäng i trean tidigare med ngn hund och det var svårt att smälta. Lizzie lekte med sin gris medans matte snyftade lite i skuggan… hormoner   


Detta innebar att vi gick till final vilket såklart inte är Lizzies pryl kännslig som hon är. Vi var 6 st som vunnit i våra klasser under lördagen/ söndagen och dömdes av alla domare. Man fick gå en kort fot som hon så klart var ofokuserad i men sedan tyckte jag hon gjorde en otroligt fin inkallning med ställande och hopp/apport. Blev faktiskt förvånad över hennes attityd för jag hade räknat med att hon skulle se ut som en ostbåge och gå på klorna   


 


Lyckades komma på 4:e plats. Stort Grattis till Susy som kom på en andra plats i cupen med sin nya hund som hon bara haft i 3 månader. Mega grattis till Malin som förväntat vann. Ett mkt trevligt ekipage att titta på som även vann SM förra året   



Tusen tack alla på Nynäshamns BK för en mkt lyckad tävling, vi ses nästa år   



Mkt trötta och lyckiga åkte vi hem till bästa föräldrarna som borstat på två glänsande schäfrar i helgen   

     


Hon orkade slakta pipleksaken sedan sov hon som matte i 10 timmar utan ett minsta pip helt utslagen    Det var våran sista tävling på ett tag. Väntar på att hon ska löpa vilket brukar vara nu i början av Juli sedan får vi se hur det blir i aug/sept. Känns ju som om man borde sluta när man igger på topp. Tror inte vi kommer kunna komma upp i dessa poäng igen som försommaren bjudit på   . Men nu njuter vi över det som varit och grubblar inte på framtiden.                                        
           
 Tack alla fina hundkompisar runt om i Sverige för Eran stöttning i motgång som i medvind                        

                                                  

                         Hej då / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards