Direktlänk till inlägg 24 juni 2015

Gröna fingrar.

Av manhofs - 24 juni 2015 07:15

Hallo garden lovers   

Trotts utebliven värme och kalla vindar börjar det ta sig i trädgården efter mkt pyssel och kel. Som hobby odlare är jag glad över att torkan inte har infunnit sig och dammen är välfylld från det våta från ovan.

Nu kommer prakten i den vilda trädgården till sin rätta. Förra året var det dött då torkan slog ut allt. Fingerborgsblomman sprider sig över tomten i full prakt och jag njuter av dessa skönheter som humlorna älskar   


          


Midsommaren 2015 regnade ju bort i Stockholm men jag hann plocka lite vilda blommor att lägga under kudden   . Skönt att ha ett uterum att kura i dagar som dessa   



           


Utanför en restaurang stod 5 amplar döda och väntade på sopbilen   Jag frågade om jag fick ta med dom hem vilket ägaren gladeligen gick med på.

 Efter lite näring, pep talk och sång står dom nu efter 6 dagar i full prakt igen och pryder min tomt   


       


Mina petunier är praktfulla trotts regn, undra hur stora dom hinner bli innan farbror frost kommer i höst   


       


Förra årets stenlandskap börjar snart med att blomma och backen på Norrsidan är färggrann och fin.


   


Pelargonierna väntar på värmen men en har tagit sig riktigt fint   


  


Är så glad över min lupin som tagit sig så fint och satt många små nya skott som kommer att blomma till nästa år. Den påminner mig om min resa på Island förra året där det blommade otroligt mkt lupiner i lila.


 


Fröna jag sådde i början på mars har nästan alla utom chilin tagit sig bra och man känner sig så nöjd när man ser dom första blyga blommorna kika upp   



 Bordsnejlikan och krasse, två av mina favoriter i trädgården. 


 


Solrosen, sötmajs och kronärskocka gror sig högre och högre för varje dag.


 


Purjolök.


 


Så ytterligare en favorit spikklubba som blommar för fullt brevid en solros.


   


Trogna läsare kom ihåg förra året när jag sågade ner mina kaprifoler till fotknölarna. Iår är dom större och kraftigare än på många år och har blommat länge. Är så glad över just dessa två planteringar eftersom dom står vid ruinen av mitt gamla hus. I 29 år vårdade jag dom under arma förhållanden. Hade varit tråkigt att bara riva ut dom. Men dom överlevde sprängning och traktorer och har nu saftig grön jord att gro i   


 


ÄNTLIGEN får jag plommon på mitt träd    Hade ju blivigt kaffeved om den inte kom igång i år   


       


Krusbär, körsbär, persika och fikon med   


 


Det är ngr saker som jag är extra stolt över att ha lyckats med. Tex dess små skott som jag snodde under en blöt barrunda i Thailande ( nej det regnade inte   )


 


Och så min Afrikas drottning som har satt massor av blommor. Kan kanppt vänta på att den ska sätta igång   


 


Lavendeln väntar nog med på värmen men om ngn vecka kommer slänten står i lila och rosa blom.


 


Jasminen börjar nu slå ut i full blom och bäddar in trädgården i förföriska dofter som gör trädgårdsarbetet till en njutning. Jasmin får mig alltid att tänka tillbaka på en synnerligen trevlig förälskelse i St Tropez    Det var min Pappa som försökte fixa en svärson till sin dotter som låg bakom den historien, men den ska jag inte trötta ut er med  


 


Tja det var allt kära läsare. Nu drar det snart ihop sig och gumman fyller ytterligare ett år. Tänkte skämma bort mig själv och har köpt en riktigt fin present till mig själv, ja då får man det man vill när man betalar själv   




                                                  
                       Ciao / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards