Direktlänk till inlägg 16 juni 2015

Elit spår Tierp.

Av manhofs - 16 juni 2015 07:45

Hej blogg lovers   

Dagens blogg kommer bli en enda lång hundblogg så jag rekommenderar er att sitta skönt eller kasta upp en gilla tumme och bläddra vidare i sociala medier efter ngt kortare inlägg.


Gick åter igen upp i arla morgonstund   för att göra min picknic, ställa in GPS: en och susa iväg genom ett öde Stockholm mot Norrort. Hade möjligheter att sova ut men vred mig likt en mask på kroken hela natten och vaknade både hungrig och trött. Detta skulle bli vårt sista spår tävling innan sommarvilan och förhoppningarna var höga efter en lyckad träningsvecka.


15 st var kallade till kl. 8 och jag hann med både att ta en morgonpromenad med dogsen och träna inne på plan. Porschen fick vara med föräldrarna denna långa dag.


   


Det var 4 domare som dömde i två olika lag och jag drog nr 11. Eftersom det regnade var jag inte så nöjd med de mjuka föremålen.Jag visste att som nr 3 i uppletandet skulle dom vara svabbiga med tugg.

Föremålen ser Ni på bordet.


     



Vi började alla med plattsliggning men jag såg inte grupp ett, men av vad jag kunde förstå fick ngn hund ”gnäller” i båda grupperna.

Lizzie började med betyg 10    Det skulle bli spännande för mig att se hur L skulle fungera när hon nu fick börja i omkullkastad ordning. Alltid tidigare har vi börjat spåra.

Hon gjorde sitt bästa uppletande tidsmässigt och var helt jäkla grym    Vet inte hur fort det gick men 4 föremål kom in på rekordtid och matte blev såååå glad    Vi fick såklart avdrag för lite tugg men det var inte alls som i Södertälje trotts att dom var blöta och hon har tagit till sig min träning med blöta föremål   

Betyg 8,5 / 9


 

Nu var klockan bara 9 så jag tog en till promenad och sedan åt jag frukost innan det blev omlottning inne i stugan. Kl. 10 började den långa färden ut till Bergslagsskogarna och 15 km senare med stopp hit och dit, väntan osv var vi framme kl. 11.45


       


Som ni kan se ligger mitt spår i en glänta och det blåste ner mot oss. Jag har tränat på 2 saker under veckan som gått. Det ena är så klart bakspår som jag fick förra veckan. Hon bara kastar sig ut och väljer 50 % fel. Tycker jag fått ner tempot och hon sänker nu nosen och kopplar på den så fort hon får gå ut   


Förra veckan hörde jag en tävlande som gnällde på att pinnarna låg i lingonris. Jag tycker det är larvigt att gnälla på sådant men tänkte att vi tränar väl lite på det. Pinnarna läggs där dom läggs och är det mkt ris så är det. Lizzie fattade snabbt att bli noggrannare i ris och sänker nosen riktigt fint i dessa partier, för att höja nosen och gasa på där det är öppna marker som ni kan se på bilderna.


     


Jag släpper på L som sänker nosen och jobbar sig ut. Eftersom spåret blåser in mot oss plockar hon upp det ca en meter tidigare och nosar noggrant av, baksph en meter så hon kommer upp till spåret, nosar av och väljer så fint rätt håll. Jag var helt säker på att jag skulle få 10/10 för det men det blev 9/ 9 och ”tvekar” från båda domarna. Jag förstår inte det betyget då hunden hela tiden jobbar, analyserar och väljer rätt    Tänker i dagsläge inte jobba på att dra upp tempot med risk för baksph utan hoppas nästa domare tänker mer som mig    


Nu förlorade jag 8 sura poäng på ngt jag tycker min hund gjorde fantastiskt men domarna dömer … men jag behöver inte hålla med   


   

Fullt med pinnar och vi körde krigsdans av glädje    ända tills Lizzie fick syn på min mottagare som satt på en stor vit plaststol på en väg  

 VA ??? en styckmördare som mottagare är inte Ok enligt L    Hon vaktar mig väldigt mkt och inga bärplockare kan smyga sig på mig inte   men så här har hon inte agerat på länge (löp är på G i juli)


Jag ropar till min motagare att locka på henne och prata lite gulligt. Hon var jätte proffsig   och vände sig bort från L men då insåg jag att det inte var mottagaren hon var så arg och rädd för utan stolen   


Så det slutade med att Susan sitter ute i tjotahejti och pratar vänligt med en vit plaststol tills en mkt misstänksam sockerbit kommer fram   

 Ja hua hennes humör går då inte av för hackor och tråkigt är det då aldrig   



Åker tillbaka och tar en ny promenad med hundrna i tron om att jag har gott om tid på mig. Lydnaden skulle ju starta kl 12-30 och nu var kla 13 15. Hungrig som en dåre konstatetrar jag att det till min stora bevikelse   inte fanns ngr grillade hamburgare och det redan är min tur om 2 hundar   

 6 st bröt i skogen och 1 inne på lydnadsplan. Så jag han inte se en endaste hund och alla kompisar hade redan gått sin lydnad. Det fanns inte heller ngn resultat lista så jag hade ingen aning om hur vi låg till men jag visste att jag hade stor chans att höja mig mot mitt rekord på 588,50 poäng.


Alla lydnasbilder av oss har Eva Ivasson tagit och varit så snäll och mailat mig, stort TACK   


Hon kändes ganska bra bitvis i foten men låste sig lite på ena domaren som stod med glasögon och keps igen, dessutom skrev han mest och hon ville nog tjuvlyssna på vad han pratade om   



Inkallningen var den bäst hon gjort förutom att hon inte la sig på  första komandot. Jätte fint tempo alla 3 sträckor och bästa stå hon gjort   



I framåtsändandet höll jag på att skratta högt av lycka. Satan vad fint förutom ett litet, litet stopp på slutet   


   


Krypet kändes jätte bra   


 


Ena domaren ropade ngt som jag uppfatade kunde vara åt mig mellan ngr moment men jag valde att ignorera honom då L kräver all min fokus. Funderade snabbt på reglerna när jag stod där inne men tänkte att domarna ska döma och TL leda mig så hon får säga till om det är ngt.

När jag väntar på att TL ska hämta apporterna smeker jag och klappar om L igen och då hör jag honom gapa igen så jag ropar ” VA??”

Då svara han ” släpp hunden ”.

Vadå släpp hunden ?

Vi är mellan 2 moment då får väl jag göra vad jag vill och jag höll inte i halsbandet  så jag struntade i honom men jag tycker det var störande   


 

     

Tungen är som den är men hon gjorde det väldigt bra idag och det var så nära att hon kom hela vägen in   


   


Jätte fint hopp. Den här domaren var jätte trevlig med glimten i ögat hela dagen   


   


Sedan var det bara stegen kvar och jag glömmer bort mig och gasar om henne på slutet så att hon självklart hoppar över sista pinnen, dumma matte   


     



Sedan jag började tävla med Gucci har jag lagt mig till med en liten egenhet som jag tycker är trevligt och roligt. Dessutom retar det endel tävlande som tycker att jag gör mig till och smörar för domarna.

Jag lägger ner min hund efter stegen, går fram till domarna och skakar hand och tackar för oss.

Detta lärde jag mig när jag bodde i Tyskland och följde med uppfödaren på många IPO tävlingar. När jag började tävla i Finland var det obligatoriskt och jag tyckte det var bra att avsluta på detta sätt för att lugna ner Gucci och inte lära henne att gasa på och dra efter stegen.


Även Lizzie fick för sig lite hyss när hon insåg att stegen är slutet så jag fortsatte med det. Det är alltså av ren artighet och lite annorlunda som jag gör det. Jag har dock märkt att Svenska domare uppfattar det som konstigt och blir både förvånade och paffa, ja endel står inte ens kvar efter stegen utan när jag vänder mig om för att tacka är dom redan påväg bort.


Efter stegen i söndags gjorde jag som vanligt och gick fram med utsträckt hand för att tacka domaren men han blev arg och fräste att ” jag håller inte på med sådant” vägrade ta min hand och vände sig om och gick. Fy fan vad lågt och oproffsigt. Att inte kunna ta en annan människas utsträckta hand som sträcks ut i glädje och lycka, det var både kränkande och sårande   


Vi som stod kvar tittade förvånade på varandra och den andra domaren gav mig en desto varmare handskakning.

Gick av plan och tog hand om Lizzie. När jag stod vi d bilen kom den trevlig domaren så jag frågade honom om jag hade gjort ngt fel inne på plan eftersom han var så sur och oförskämd men han tycket inte jag skulle bry mig om honom, det hade sätt jätte fint ut.


Jag vill tacka alla som kom med så snälla kommentarer i söndags    Det värmer verkligen ska Ni veta. Före lydnaden och efter är jag väldigt fokuserad på min Lizzie och vill inte prata så mkt. Hoppas ni inte tar illa upp men dom gör så mkt för mig mina hundar så det minsta jag kan göra efter en tävling är att ta hand om dom ordentligt och sedan när jag kommer tillbaka kan vi gagga hur mkt som helst   


Gick iväg med mina hundar och funderade på framtiden    Kanske ska lägga ner mitt handskakande och bli lika stereotyp som alla andra, eller bara skaka hand med TL. Få se hur jag gör i fortsättningen.

Utsvulten började jag mumsa på en kexchoklad och sist kalla dropparna kaffe då dom ropade ut att det var prisutdelning....satan vad dagen gick fort.


       


Oj vilka fina betyg och jag blev så lycklig. Tänk att det var inte länge sedan som vi inte tog oss runt och nu krigar vi om riktigt höga poäng utan att ha fått till lydnande. Tycker vi har många poäng att hämta hem där och jag ser utveckling i dom flesta momenten. Vinnaren hade jag inte sätt på hela dagen och jag trodde hon var publik    Så är det när det är två grupper och man går om varandra hela dagen. Stort grattis till henne, första tävlingen med så höga poäng det är imponerande   


   


Jag var utsvulten så jag lurade med mig Kenneth och Benny upp till Månkarbo grillen för lite riktigt söndagsmat    Det var skönt att sätta sig ner och kunna gagga igenom våra betyg och skratta lite åt diverse saker. Som t.ex hopphöjden… Ja räkna pinnar Ni som kan regler   Det kunde inte Kenneth men Benny   


     


Stannade på Knivsat Bk på vägen hem för att plocka upp förra veckans termos och så fick hårbollarna sträcka på bena.


 


HALLÅ VAKNA   


Hemma igen och nu blir det sommarvila i 1 och en halv månad till augusti. Endel tycker jag är dum som slutar nu när det går så bra men sommar och vinter är det alltid vila för oss. Jag vill fiska och pula i trädgården nu och njuta av sommaren utan krav på träning. Lizzie kräver väldigt mkt träning för att prestera som hon har gjort och nu är hon värd att få ta det lungt. Dessutom tycker jag både hindret och tung apporten är för tung/hög för henne och vill spara på hennes lilla kropp. 2017 kommer nya regler och då är vår tid kommen   


 




                                                 
                                                  
                       So long / Susan   


.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards