Alla inlägg den 11 juni 2015

Av manhofs - 11 juni 2015 23:14

Båten har legat på tomten likt en gul strandad val med kölen upp i luften i väntan på att varmare tider skulle föra henne ner i sjön.


Men värmen har uteblivigt och varken tid eller lust för att sjösätta har funnits. När det sedan började dra ihop sig hittade jag ingen som kunde lägga i    Min lilla båt är nämligen en tung dam på många hundra kg så den slänger man inte bara upp på ett släp och drar iväg med. Hon är byggd för att gå på havet och inga vågor får henne att kränga.

Många säger att jag borde köpa en lättare båt men dom trillar man lättare ut ur. Eftersom jag oftast är ute själv med ngn hund tycker jag det känns tryckt att sitta i henne och hur jag än far runt för att byta drag, spö plocka fram fikakorg mm ligger hon stadigt på ytan   


 


Men så i eftermiddags fick jag tag i en kille som kunde ställa upp i kväll och sjösätta   


           


Vilket proffs på att jobba. Tog inte lång stund så hade han spänt fast henne, vänt henne på sidan och lyft ut henne ner på flaket   


     


Kommer fram till båtklubben som har en ramp som även betjänar polis, brandkår mm när dom måste sjösätta båtar för sjöräddning. Idag kunde Ni t.ex läsa om hur dom dragit upp ett drunknat par i Långsjön. Det är där jag fiskar kräftor och grillar   


Då kommer nollor som denna bilist och parkerar för ingången    Fan vad sura vi blev men hen fick en jäkligt informativ lapp om hur man INTE ska parkera sin bil   

Som tur var gällde det inte liv denna gång utan bara en båt.


     


Kalles kran är på 27 meter så han kunde lyfta ner henne till sjön. Innanför bryggorna var det lugnt men det blåste kraftig utanför och min båt ligger på utsidan.

Lastade i allt och började ro runt men det var så satans tungt   så jag försökte dra igång motorn. Ni trodde väl inte den starta och innan jag hade dragit mig grön   hade jag drivit ner i vassen så det var bara att ro på upp igen   


Fan hade jag vetat att det var så här tungt att ro i kraftig motvind hade jag smackat i mig 2 hamburgare igår på klubben   


Men som man sjunger runt Jul… eller är det Midsommar? Ja skit samma men med ” möda och stort besvär ” lyckades jag kränga mig in på min plats, surra fast och huttranden hoppa i land. Kom på att jag skulle provade en gång till och då startade den på första försöket   


Lika nöjd som när man fått in höet i ladan eller kluvit all ved känns det när båten väl ligger i sjön, eller i vår på land. Nu har jag bokat uppställningsplats på klubben så hon kommer aldrig mer färdas hem till mig. Jag får se vad jag tycker efter årets säsong, ev. blir hon till salu.


Men innan dess ligger fisken risigt till och i augusti kräftorna   



                                    



                                                  
  Skepp ohoj / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards