Direktlänk till inlägg 6 juni 2015

Elit spår Knivsta.

Av manhofs - 6 juni 2015 23:12

Så ringde åter igen väckarklockan i arla morgonstund   så picknic kunde lagas och hundarna rastas innan vi begav oss mot Knivsta och elit spår. 17 st var kallade i 2 grupper så det skulle bli en lång dag.

Lagom till att jag tog en morgonrunda efter uppvärmningen inne på lydnadsplanen öppnade sig himlen och regnet började fall.


Idag var det igen vanlig tävlingsdag för Pia och jag hade utmanat Benny och Kennet om vilket par som fick ihop bästa totalpoäng. Man måste kunna skämta och ha lite roligt med och det satte lite extra krydda på dagen då vi peppade och pikade varandra   


         


Föredrar personligen de mindre tävlingarna med 1 grupp. Nu såg man inte grupp B på hela dagen och hade inte en aning om vilka förarna va och vilka hundar dom hade, dessutom blir dagen sååå lång och det gillar inte jag. Börja kl. 8 och prisutdelning kl. 17 sedan resor på det    men med så mkt trevligt folk som idag gick tiden ganska fort   


    


Lottade nr 5 och fick åka lååångt ut förbi Almunge Kyrka. Lite roligt för det var där jag köpte min Gretzky 1998 och varma minnen strömmade till   


          


Lizzie far ut lite väl het och jag misstänkte baksph då hon inte tog sig tid att analysera. Mkt riktigt dom ropar tillbaka oss och sedan tuffar det på. I min värd var det betyg 7 och jag kunde inte fatta varför jag fick 6,5   


Bra att dom förklarade sig för det var klumpigt av mig och omedvetet, förlorade 4 poäng helt i onödan så det måste jag ta med mig till nästa gång och låta linan löpa ut helt efter ett baksph.


 


I spåret gick hon lite väl högt med nosen och det fick mig att känna mig lite osäkrare än sist. Det regnade och blåste och var ett spår med ganska mkt ris men hon jobbade jätte fint och snabbt på 24 min. 3 pinnar kom väldigt tätt sedan var det långt innan och efter vilket vi tyckte va roligt   

 Efter pinne 2 tappar jag linan då den är blöt, när jag hinner ikapp och ska greppa den kommer hon med världens fart och så glad min så jag blev förvånad.

Jag fick en vittringspinne   och började åter igen att fundera på reglerna?

Skämtade dom till det och hade bytt ut en pinne tills jag såg datumet. Dom gamla pinnarna har högre värde för L än naturpinnarna vilket såklart ställer till det för mig i lydnaden och vittringen. I hennes värld är det en stor jäkla hög med spårpinnar och matte har lärt mig att ta dom i 3 år, vadå välja ut 1 när man kan ta flera   


Bästa spåläggaren fick sig en kram i ren glädje innan vi tog en liten promenad och njöt   


   


Grupp B hade kört lydnand när vi kom tillbaka med väldigt fina poäng som Ni ser och jag insåg att idag blev det ingen pallplats för oss. Målet fick bli att förbättra lydnaden vilket vi även gjorde   


     

Yngve och Ingalill och Bosse och Gittan dök upp förgyllde dagen så nu var nästan hela vår bruksgrupp på plats. Det var nyttigt för mig då dom med andra ögon delade med sig av sin syn på både poäng och uppträdande inne på plan. Nyttigt för mig att höra och roligt   


 


Överlag både inne på plan och i uppletande tyckte jag att Lizzie blev lite för självständig och ville ha egen koll på saker och ting. Inget som dom utanför uppfattade men dom hörde inte heller mina lite hårdare komandon för att få henne att tagga ner och fokusera.


   

Den manliga domaren hade både solglasögon och keps vilket L tyckte var lite obehagligt     I inkallningen gjorde hon en liten båge ifrån honom och på krypet hade hon full koll på vart han var vid hennes sida. Påväg mot hindret ville hon inte alls lyda utan ville skutta iväg så jag fick ta i ordentligt för att få henne att lyda. Tror att detta ledde till att hon kastade sig över hindret med islag som följd och hon gnydde till. Trodde faktiskt hon skulle gå runt men hon flög över och var som tur var helt oberörd av den smällen   


Även i transporten ner till stegen ville hon tjuva och jag fick säga till flera gånger på skarpen   


Det är roligt att hon nu har ett sådant självförtroende mot förr men det får inte skena iväg åt andra hållet. Vi ska samarbeta inne på planen och inte ta egna initiativ. 254.25 blev dagens lydnadspoäng med plasten. 

Det känns helt underbart att veta att vi kan mkt bättre på träning och har en hel del poäng som vi borde kunna plocka hem en bra dag   



 


Grupp B hade mkt bättre spårarbeta än oss i grupp A  och kampen fokuserades nu till att Pia och jag skulle spöa Benny och Kennet    Det skulle avgöras på uppletandet.


     


Uppletande rutan var i min smak för snårig och jag hade svårt att se Lizzie som försvann i grönskan    Försökte stå på tå för att se henne och med facit på handen borde jag inte ha ropat in henne. Jag trodde hon var ute i rutan ute på åkern vi hade gått på men hon skuttade runt i snåret och letade. Dessutom bestämde hon sig för att inte lyda matte idag för hon kunde själv, så jag gapade för stängda öron   

Hon la sig även till med attityden från förr att inte vilja komma in med föremål nr 3. Det var ett mjukt kramisdjur som hon ville tugga på sedan spotta ut.

Betyg 6.5 / 7 för 3 föremål.


   


 

En lång dag vaar äntligen till ända och det visade sig att jag och Pia spöade killarna med hela 7 poäng   

1049 poäng mot 1042    Herre gud det här smäller högre än ett cert och kommer minnas i manna minne   

http://www.sbktavling.se/klass/46158/resultat


Nästa vecka har vi vår sista spårtävling på ett tag sedan tar vi lite sommarvila   



                                         Tack alla hundkompisar för idag / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards