Alla inlägg den 2 juni 2015

Av manhofs - 2 juni 2015 07:15

I lördags var det så äntligen dags att köra premiären i lydnad klass 3. Sent tycker många eftersom Lizzie nu är 4 år men det finns 2 st väldigt självklara förklaringar på det.

  1. Jag tycker det har varit tråkigt med lydnand sedan dom ändrade reglerna och man inte får berömma hunden och ha roligt ihop. Blev så sur på en lyd klass 1 tävling med henne   så jag bestämde mig för att dra ner på lydnads tävlingar och ägna mig åt bruks.
  2. Hon har inte varit mogen att starta i 3:an förens i år. Finns ingen andledning för mig att starta en hund som inte kan alla momenten och har en mkt trolig chans att få ett första pris.

 


Jag hade anmält mig till Tomas Mohlins lydnadstävling. En mkt trevlig man som gav mig många goda råd genom åren och alltid hade tid att växla ngr ord och dela ett par skratt  Jag ville hedra Tomas minne och deltaga i detta trevliga initiativ från klubben   


Sov oroligt på natten och vakande tröttare än när jag gick och la mig    Rattade ut till Österåker för att vara i god tid och valla runt flocken lite. Det är viktigt att Lizzie får komma ut lite på klubben och vara med om ngt trevligt som att leka med bollen eller ännu hellre gå in på planen, men det får man ju inte i lydnaden. Vet inte hur många gånger jag varit på Österåkers BK men jag har nog deltagit på varenda Lucia Cup sedan manna minne, trotts det åkte jag vilse   


Min inbyggda GPS som är erkänd välfungerande sa upp sig totalt och kartorna vändes i min skalle så det slutade med att jag fick ringa Jill som till sin förvåning fick lotsa mig fram via telefon   

Jag är ju van att åka efter julmusik och marschaller   


Tja hela min plan sket sig och det var bara att ta ut Lizzie och stressa upp och anmäla mig i sista stund  


     


När man anmälde sig fick Lizzie ett tuggben och genast var hennes lycka total och klubben ett roligt ställe att vara på   

 Jag lottade nr 4 av 5 st startande. Tyvärr hade dom lagt elit och 3:an bredvid varandra och det tycker alltid jag är lite olyckligt för 3:ans hundar. Det är många moment som är lika och det stör dom orutinerade 3 hundarna att höra dom i eliten ropa rutan, står sitt mm

Visst dom ska klara det men har man tittat på ngr lydnads tävlingar så vet man att det är svårt nog i 3: an och ofta är det inte så många första pris.


 Studerade deras originella prispall och funderade om vi med lite tur skulle få kliva upp på 3:e platsen igen ?

  Har ju förutom förra helgen bara stått på 3:e plats hela året men bara jag får ställa mig på pallen är jag glad   

 Kände mig lite vilsen och bortkommen i lydnadsvärlden och har helt tappat regler och kände nästan inte en kotte. Satte mig på en bänk bredvid en tjej som såg lika vilsen ut som mig, det skulle visa sig att vi satte oss på vinnar bänken   


     


Började med sittande i grupp som hastigt och mindre lustigt Lizzie började nolla efter en träning nere på klubben. Har gått si och så efter det men nu satt hon riktigt fint. Hund nr 2 började nästan direkt att åka och rulla, käka gräs och ha det riktigt mysigt och det var roligt att se de andras miner när dom med långa nosar undrade var det var för nytt moment han utförde?

Plattsliggningen var lite rörigare och vi var bara 2 st som fick fullt.


Lämnade Lizzie i bilen och tog ut Tyskaran på en promenad och sedan kollade vi in hur upplägget var på tävlingen. Första skiftet i fjärren var ”sitt” hade vi fått information om. Hämtade ner L när 2:an bröt men hon var tittig och fladdrig. Domaren pratade ganska länge med föraren som var inne före mig. Blev lite irriterad på det för jag tycker man kan ha möte efter tävlingen, men det visade sig att L gillade det och taggade till sig när vi kom in. Tycker hon blev mer fokuserad och lugnare inne i ringen och hon växte för varje moment. Försökte hålla ihop och inte berömma så mkt men det var svårt för jag blev så jäkla glad moment efter moment. Hon imponerade stort på mig. Tittade inte på ngr poäng men hörde inga applåder. Jag vet att dom dömer hårdare i lydnad än i bruks men vad än betygen hade varit var jag sjukt stolt och överlycklig över att gå där inne med denna lilla knepiga varelse.

Problemen jag tampats med är vittringen och fjärren. Antagligen far hon ut och in med minst en, ibland flera pinnar i gapet eller så tar hon ingen när hon bir osäker. Märkte att om jag lägger pinnarna i en cirkel går det sämre så det slutade jag att träna i vintras och räknade kallt med att det kommer jag aldrig att få på tävling, hur tror ni dom låg?

Hon kutar ut fint men när hon ser att det är en cirkel blir hon jäkligt låg. MEN väljer faktiskt inte att gå tillbaka utan väljer rätt pinne som hon osäkert kommer in med. Tjoho vilken lycka.

Så är det bara ett moment kvar och jag tänker ” fokusera Susan och börja inte le”. Hon avskyr att Stå, jag har aldrig lagt ner så mkt tid på ngn av mina hundar för att lära dom fjärren och kommit så liten bit på vägen. Hon vill INTE stå, blir osäker och vill antaglien komma fram till mig eller lägger sig ner, stänger av öronen och gör inte ett jota.


Lägger ner Lizzie och gör första förflyttningen Sitt som blir klockren, tittar upp och ser att det står ”stå”.  Blir helt tom och tänker ” nej fan inte nolla nu, hon sa att första förflyttningen skulle vara stå ” TL ser min blick, kollar upp på sin skylt och kollar på mig då fråga domaren vad som hände. Rent tekniskt kan jag inte reglerna. Vi har fått information om att det är stå men jag borde ha läst skylten. Så jag tycker vi båda gjorde fel. Domaren dömer och hon tyckte det var tekniskt fel och skulle gå om vilket jag var väldigt tacksam över.

Tyvärr börjar föraren inne i ringen bredvid ropa stanna, stå, ligg i samma veva som jag kör min fjärr och Lizzie vet inte vem hon ska lyssna på. Dock är jag väldigt nöjd över att hon inte totalt låste sig och jag klandrar inte henne för dessa poäng. Tvärt om tycker jag hon var duktig som även klarade denna störning.


Domaren sammanfattade det med att ” din hund missar inte ett löv på planen ”   


         


Lite lek och gossa efter utfört jobb   


       


Kollade in eliten men missade tyvärr min bänk kompis Sandra som strålande glad kutade ut när jag kom och jag förstod att hon var nöjd   


 


Nu var jag hungrig och gick upp till klubbstugan för frukost. Valde mellan kokt korv eller en toast, Tänkte tyvärr att toasten var nyttigare och satte mig på bänken för att mumsa. Är nästan klar då det smäller till i en tand då jag biter på en sten. Ut ramlar en sten och vad jag trodde var tandbitar (visade sig idag vara fyllning) Gjorde jäkligt ont och jag var rädd att tanden sprack. Först tänkte jag gå in och klaga. Händer detta på restaurang får man betala gästernas tandräkning.

Sedan tänkte jag att det är en tävling till Tomas minne så ska jag börja tjafsa om en tand. Dessutom tog vinden tag i min servett så tanden och stenen for sin väg. Men det var ju riktigt tråkigt på en sådan fin dag   


           


Glömde tanden då jag till min förvåning blev dagens vinnare med fin fina poäng trotts 2 missar. Vilken enorm lycka att alla timmarna i kallt ridhus i vintras gav resultat     Och vilken lycka att vinna just Tomas pokal,detkommer jag minnas länge för det här var inte vilken tävling som helst   


   


Min bänk kompis Sandra vann med fin fina 300,5 poäng för Sylvia, det Ni    Dessutom kom Malin som brukar spöa mig på Åland 2:a i eliten. Grattis grattis tjejer   


   

Tog hela flocken och gick en promenad. Satte mig på en stam och gick igenom mitt protokoll och blev så glad så ytterligare lite tårar föll    Jobbigt att vara i klimakteriet, man gråter både när det är roligt och tråkigt   


Hon gör bättre lydnad på lydnadstävlingar än på brukstävlingar och det beror på att det inte är så många människor inne på plan samt att de pratar mindre. Jag tränar ju nästan alltid ensam vilket är fel med Lizzie. Nu har jag börjat ringa runt och fråga lite olika om dom vill träna vilket har lett till trevliga träningspass med utvecklande resultat, så jag tänkte fortsätta så.


Många frågar om jag nu kommer att starta eliten och svaret är nej. Jag kommer tävla i 3:an hela året ut förmodligen och ha som vinter projekt att träna in eliten i ridhuset igen. Innan vi har höjt vittringen och fjärren som hänger med upp i elit har vi inte där att göra. Dessutom är det roligt med delmål och ger mig ett mål att jobba för.


   


I  


Idag var jag hos tandläkaren som  röntgade tanden för att se så att det inte var spräckt. Som tur var hade bara en fyllning gått och hela kalaset gick på 1045 kr, dyraste toasten i manna minne   . Kom på att det ingår en försäkring när man är med i SBK som ska täcka olyckor till och från tävlingar mm. Är det ngn som har koll på om jag kan utnyttja den nu ?


 



                                   Träning ger resultat och motgångarna har drivit mig framåt /Susan   








Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards