Direktlänk till inlägg 11 maj 2015

Elit spår Södertälje

Av manhofs - 11 maj 2015 07:15

Åter igen ringde väckarklockan i arla morgonstund   men det tog verkligen emot att gå upp när regnet smattrade mot fönsterbläcket   

Stod i köket och funderade på om jag skulle skita i att göra picknic denna gång. Mina tävlingsdagar har ju liksom blivit så korta så jag kan lika bra äta hemma   


   


Lottning kl. 7 vid en bensinmack och jag drog sista spår. Första gången jag får sista spår och det slipper jag gärna igen, hellre spiken. Blev en seg morgon då jag först fick vänta vid macken typ 1,5 timme. Visserligen i trevligt sällskap men om jag ska vara ärlig så är inte jag super social så tidigt och inför en tävling och vill helst sitta själv ute i skogen med min sph läggare och lyssna på fåglarna och se naturen vakna upp.

Gick in i bensinmacken som en äldre herre ägde och vi började prata om min nya hobby, samla sten. Rakt över gatan hade han massor av sten han sålde men inget jag ville ha. Då berättade jag att jag får betala 149 kr för en liten säck sten hemma.

Han höll på att bränna läpparna på ciggen han rökte över denna dyra nyhet     Sedan pekade ut ett stenrös med vackra runda stenar. Jag skulle komma dit utan hundar och hinkar så skulle han ordna så jag fick plocka så mkt jag ville gratis   

Tillslut hamnade jag ute i den vackraste dungen med kanadagäss, stork och sångsvan som mumsade nere i dammen, samt den trevligaste spårläggaren på manna minne så ytterligare en mkt trevlig timme gick   


       


Sockerbiten far ut och tar sitt första bakspår på tävling, vänder om och sedan far hon iväg i ett för högt tempo. Blev ställd för jag trodde jag hade tränat bort att hon rusar runt och blev full av negativa tankar ” nu kommer hon gå över vinklar, inte ta apporterna ”


Fundera på om jag skulle bromsa men tänkte att skit samma, jag klafsar efter i mina gummistövlar och stånkar som en älg i slutet av linan    Hon spårar bäst när jag är långt borta, går jag för nära blir det konkurrens och hon tappar fokus på pinnar/vinklar och bara gasar på för att vara först.

Pinne efter pinne trillar in men jag kunde inte glädjas som förra veckan, tänkte att ja ja snart är det bye bye och vilse i lingonskogen    Förut så kom L in till mig med pinnarna men eftersom det tog så lång tid runt så kutar jag fram så fort hon markerar pinne och försöker ta den innan henne. Det tycker hon är bus kul och svansen piskar och hon vinner varje gång    Men jag spår mkt tid på detta istället för att hon ska komma till mig och så ska vi fram igen.

Oj så glad jag blev när hon stolt kommer med slutet och tårarna tittade fram. ÄNTLIGEN får vi tävla vidare och jag äta min picknic       


 


Sladdar in på klubbens parkering och hinner knappt kissa och fylla på vattenflaskorna innan det är genomgång inför uppletandet. Glöm frukost och lite vila. Bara en av 11 som bröt i skogen men eftersom jag var sist tränade jag lite lydnand och det var tur.


Min Lizzie ifrågasätter nämligen allt och är det nytt är hon lite skeptisk    Nu var det matta på stegen och då var det inte helt självklart att man skulle gå på den. Gick fort över men tur att jag repade.

Hon jobbar ut jätte bra och kommer först in fint, sedan kastar hon ut ett slemmigt föremål ur munnen som jag fick ge ett dk på för att hon skulle ta. Det var 3 mjuka föremål och en hård sko, bara skon kom hon fint in med, det sista fick hon aldrig in och dom två slemmiga ville hon inte bära i munnen. Nu ska jag träna på att blöta upp skinnskaer så att dom blir slemmiga så får hon hämta in dem. Efter uppletandet bröt en till och det var väldigt jämt.


       


Lydnaden kändes inte ok och jag borde ha tagit ett kraftigare dk i foten. Hon var stirrig och hängde inte riktigt med, så fort ngn domare pratade betyg skulle hon lyssna på dom och tappade lite fokus. Det går inte att harva runt i ett par tävlingar och låta en bc hitta på hyss, måste lära mig att mota Olle i grind. Svårt att veta men jag tror nog hon såg trevlig och glad ut och det är viktigt för mig. Förut var hon så osäker och kunde så låg ut men jag tror det är borta nu och jag fick många fina komentarer över min sockerbit efteråt.

Inkallandet höll hon jämn och fin fart i men stannade segt. Så fort jag försöker få till det lunkar hon in så just nu väljer jag tempo med sämre stå, men sedan fick jag ta ett dk på ligg.

I tung apport grep hon den framifrån, normalt går hon runt och skyfflar in den. Detta gjorde att hon fick svårt att vända & tappade den men hon kämpade tappert och galopperade in.

I krypet såg jag att hon blev hög och tog ett surt dk, då såg jag att hon hade ngt vid ögat som kliade, hon hade tagit framtassen och kliat sig över ögat, när jag gav dk kröp hon vidare men drog nosen i gräset för att bli av med prylen, gulle plutt.

Stegen var mitt fel, normalt går jag långsammare men av ngn anledning ångar jag på så hon kommer efter och hoppar den sista pinnen efter matte.


En till bröt i lydnaden och till min förvåning slutade vi på pall plats    Det var ju riktigt roligt och en kick för självförtroendet   . Stort grattis till dagen vinnare   Christer med Tempuz.

Tack alla trevlig som tävlade, jobbade med dagens tävling och tack bästa Bosse som hjälpt mig med spåret, du är bäst   


     


Tänkte ta en bild på podiet hemma som vanligt men hon såg så seg ut. När jag ropade kom Tiger farande och som Ni ser tänker hon nypa till honom så jag fick ropa    sedan ser dom riktigt gulliga ut   


Tja inga super poäng men jag är så lycklig över detta lilla steg mot framgång. Ett extra tack Ni som stöttar när det är motigt, det är då man behöver det bäst. Er små gulliga sms och samtal betyder väldigt mkt. Vännerna finns där i motgång och medvind   




                                                  
  Hej då / Susan mot nya mål   



.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards