Alla inlägg den 3 maj 2015

Av manhofs - 3 maj 2015 01:00

Vaknade i morse för att i arla morgonstund göra picknic och ratta mot Västerås och elit spår där jag kom med som ordinarie tävlande. Under veckan har jag fått till ngr riktigt fina spår och lydnadspass och det vore själva sjutton om vi nu inte klarade det när det väl gällde   


 

Kl.7.25 parkerade jag bilen på Västerås Bk och rastade flocken sedan körde jag lite lydnad nere på planen. Tur var väl det för Lizzie tyckte att vita hinder var väldigt mystiskt    så dom går man runt. Behövdes bara en boll så flög hon över men hon är rolig hon, bestämda uppfattningar om har det ska se ut och är det annorlunda passar det inte.


 


Lottade som nr 4 av 12 tävlande vilket jag tycker är ett bra nr. Kommer iväg tidigt och slipper vänta till lunch på att få spåra.


   


Åker ut och hamnar åter igen på en satans asfaltsväg där bilarna susar förbi.  En av charmen med att spåra är alla den vackra naturen man får uppleva medans resten av Sverige sover. Men både i Katrineholm och här fick jag parkera på en stor väg så det knappt gick att rasta hundarna. Blåste kallt som satan gjorde det med så jag kurrade i bilen och blev påhejad av morgonpigga hundkompisar som ringde och önskade lycka till och spark i baken    Ja ja lite roligt var det för en Corvette klubb åkte förbi med många läckra bilar   


Så var det min tur och Lizzie känns så himla fin i linan. Nyfiken och pigg vill hon helst ta sig förbi domarna mm och jag får en sådan skön känsla.

Släpper på med en klockren 10 i betyg och iväg far hon med bra tryck i linan med bara 20 meter utanför rutan tvärnitar hon då spårekipage nr 2 kommer i vårt spår. WTF… strul igen   


Jag skriker högt ” hund i spår ” för jag visste att domarna måste vara kvar i närheten men dom trodde jag tjoade väldigt högt över en pinne. Jag bad den spårande att följa med mig upp på vägen för att reda ut det hela med domarna men jag fick direkt reservspår nr 1.

Puh vad skönt, jag var för en stund orolig att jag inte skulle få ett om spår. Jätte tråkigt för 2:an med men hon var gullig och gav mig en av mina spårpinnar från nr 4 som hennes hund hade plockat   


 


Första gången i mitt liv jag får ett om spår, har aldrig tidigare hänt men ngn gång ska vara den första. Sedan följde en lång morgon då jag fick ta rygg på domarna och åka runt i skogarna i Västerås.


Emedan domarna lotsades ut dom tävlande rastade jag flocken, sedan mötte vi upp grupp 2 och omlottnign för. Vidare ut i karavan men denna gång blev jag lämnad i en mysig glänta ute i skogen där jag kunde rasta… igen och äta min frukost   

Måste säga att det var jäkligt trevlig domare och TL så det var igen tråkig morgon att ta rygg på dom   


 

Eftersom jag redan hade fått en tia på upptaget bedömdes inte det denna gång, vilket var jäkligt tur för nu var det inte lika snyggt. Men jag blev tävlingsmässigt påsläppt. Vet inte vad som hade hänt om vi inte kom ut ur rutan på 2 minuter men det gjorde vi   

Hela spåret och rutan gick i  rishögar och FULLT med vildsvins bök.


     

Men jäklar vad fint hon spårade och hjärtat bara pumpade av stolthet    Pinne efter pinne, inte ett tapp och löste alla klurigheter så galant. Vid pinne nr 7 hade 22 minuter gått och jag knäppt upp jackan    Hade aldrig kunnat tro att hon skulle spåra så bra under så svåra förhållande. Dessutom blåste det mycket och bonden hade spridit ut gödselbrunnens så det stank skit. Vi kom även ner till en bod där dom fodrade svin på vintern och där var det helt upptrampat av gris med lerhögar där dom badade, men min Lizzie spårade på och tog även en bonuspinne från förra årets tävling    Jo hon använder även ögonen när hon spårar vilket kan kosta tid. Roliga svampar, cigarett paket mm ska undersökas.




7 pinnar på bra tid, nu min lilla gumma är det bra att ta oss i mål och finna slutapporten. Lätt som en plätt… eller?


Nix Lizzie var borta och hur jag än försökte hittade vi inget mer idag och det var bar att ta oss upp på vägen och inse att dagen var över     


 


Tar ut hela flocken och går på en skogspromenad medans jag ringer till Bosse som är världsbäst på att se det positiva och få en att bli lite glad   

Tycker det är jäkligt motigt att hålla på så här. Har aldrig haft en hund som är så jäkla sopig på att ta sig runt ett spår och snart tar jag time out    Lilla luddet vill väl köra sök eller valla får men si det blir inget av med det. Vad hjälper det att hon är duktig på träning, det är på tävling det gäller.


Helt plötsligt kommer Porsche kutandes med en slutapport i pinnen medans vi pratar i telefon och Lizzie blev så jäklans avis. Ha ha vilken tur. Finns inga som kan vara så avundsjuka som en bc men nu fick Porsche alla köttbullar och beröm medans hon fick stå med lång nos och glo.

Hade inte kunnat drömma om ett bättre avslut nu när det gick som det gick.


   


Rattade hemåt och kände mig trotts det ganska nöjd. Hon kanske helt enkelt inte orkade med denna långa dag, omspår och sedan svåra spår. Grottar inte ner mig i vad som hände utan njuter av min 10 i upptagen och hur jäkla fint hon spårade med 7 pinnar.

Även om hon just nu är den hund som brutit flest antal tävlingar för mig så tror jag innerst inne att hon kommer att bli den hund som jag når högsta resultat med i framtiden.


Man har två val, att träna vidare eller ge upp. Ge upp har jag aldrig gjort och så länge hon tycker det är kul att jobba kommer jag försöka fixa det här.

Dock så behövde matte trösta sig lite så hon stannade i Enköping och Sveriges bästa godisaffär Godisgrottan och köpte en påse för 36 kr   


 




                                               Hej då / Susan   


.

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards