Direktlänk till inlägg 20 mars 2015

Flocken.

Av manhofs - 20 mars 2015 07:15

Förra veckan fick jag till många härliga träningspass ute i vårsolen men allt är inte bara träning och motion när man har djur. Det var dags för helrekond och dags för både avmaskning och medel mot fästingar.

Ringde vet   och fick dom nya tabletterna utskrivna till alla 3 hundar som heter Bravecto. Eftersom mina badar mycket tror jag det är bättre för naturen och fiskarna. Visst man kan ta av halsbanden vilket jag oftast gör men det är inte alltid lätta att hindra 3 varma hundar från att rusa i plurret på morgonpromenaderna längst ån mm. Tabletterna räcker i 12 ve och skadar i värsta fall bara mina hundar   

Förr var jag emot allt vad gifter heter och trodde vitlök mm skulle hjälpa. Efter att ha lagt ner tusentals kronor på Gucci som fått ehrlichias och förra året Lizzie är det nu enbart gift som gäller och inga hokus pokus bärnstens halsband mm.


     


Varenda hund och katt pläd, biabädd överdrag, bil filt mm tvättades och kunde torka ute i vårsolen. Sedan skrubbades hundarna rena   


     


Matte låg inte på plus efter den schamponeringen   men dom doftade så gott och glänste i solen   och  Lizzie förvandlades till en fluffig sockervadd   


 


Primtorpets Pysen   


   Wilse`s Yenka   


   


I onsdags åkte jag och tränade med gruppen på Haninge bk. Lizzie jobbade så fint och letade och letade men hittade bara ett föremål    Inget rusande utan galopp med låg nos men vad hjälpte det. Sur och riktig avis blev hon när hundkompisen Pysen fick kuta ut istället    Lydnaden gick desto bättre som tur var   



 
 

Tränade uppe i ridhuset 2 dagar och det gick riktigt bra. Jag la ut framförgående filmen på min fb för jag var så satans glad   över hur fint det börjar bli och skrev att hon går för långt men vi har kommit långt i träningen.

Trotts det fick jag genast 3 medelande om att det minsann var för lååångt och inte klart   

Kanske inte borde lägga upp dom här med, men jag tycker det ser fint ut…..trotts att det är ngt för långt   


Rutan har hon tyckt varit obehaglig att gå ut till men nu börjar hon rusa, ja hon tjuvade ut igår kväll. Är det inte det ena så är det ngt annat men vi tränar på och har roligt   


     


 


Lilla Zorro är en viktig del i flocken och alltid med hundarna när vi är på tomten. Framför allt älskar hon Lizzie och det är så gulligt att se dom knata sida vid sida med yviga svansar upp i luften   

 För Zorro är det viktigt att nos hälsa på alla hundarna när vi kommer hem. Dom försöker slingra sig men hon snor sig runt dom tills alla har gnuggat nos och morsat.


     

Det var åter dags att raka ner lilla missen. Pälsen var trotts borstande tovig med klumpar och hunden under började klia och bli skorvig   

 Tråkigt att vi människor avlar fram djur som blir sjuka av för tät päls och skulle hon bli vildkatt skulle hon lida enormt utav sin egen päls   

Hon ligger så snällt och låter mig raka bort tova efter tova. Samma dag fryser hon nog om baken och försvinner surt, men sedan blir hon som en ung katt och far hit och dit. Kanske både skönt och lättare. Tar två dagar så har det röda försvunnit på huden och skorven trillat av   Ullen får ligga till Hammarby fåglarnas bo bygge   


 


Den sista tiden har Tiger börjat flyga på Zorro när jag kommer hem från jobbet eller hundpromenader    Han använder inte riktigt klorna men Z blir rädd och dom ryker ihop i lite harmlöst klös, men det gillar INTE jag    så han har fått smaka på kallvatten sprutan med en barsk åthutning    Det konstiga är att han aldrig gör det när mina föräldrar är här på dagarna för att ta in hundarna.

I morse tänkte han flyga på Z igen, stelnade till och glodde på mig sedan gick dom sida vid sida upp. He he kissar gillar inte vatten   


   


Tyvärr fick jag inte med alla bilderna men det började med att Lizzie sträckte på sig efter att ha vilat på trappsteget. Då sträckte Z med på sig. Kul tänkte L och tar upp en tass för lekinvit på Z, som även hon tar upp en mkt snabbare tass full med klor för att boxa tillbaka, då far L ner för trappen i tron om att katten skulle rivas men katten tänkte kul nu jagar vi varandra och iväg runt hörnan for dom    en rädd hund med liten nyrakad glad kisse efter sig. Ja stan vad jag tjöt av skratt   

Tråkigt det har man sällan med djur   





 

Avslutar med Gucci från gårdagens träning. Vilken fart för en äldre dam som fyller 11 år om 3 månader   




                                                  
                Hej då / Susan   




.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards