Alla inlägg den 11 mars 2015

Av manhofs - 11 mars 2015 08:00

Det finns 3 platser i världen som jag känner mig hemma i och ständigt längtar och drömmer om. Det är St Anton i österike, St Maxim på Franska Revieran och Koh Samui i Thailand    Alla dessa platser har präglat mitt hem. Flera detaljer ritade jag in som till exempel min balkong i sovrummet.


I år när vi satt på vår balkong i Thailand så sa syster eftertänksamt ” tänk att du redan för 10 år sedan sa att du skulle bygga en sådan här balkong på ditt hus, nu har du det”   


Väldigt många andra detaljer som lampor och möbler har jag burit med mig från våra resor och idag ler jag brett när jag ser alla dessa saker som för mig tillbaka till varmare platser med ljuva minnen   


I St Anton bor vi alltid på samma hotell hos Gitte, ja faktum är att vi alltid bor i samma rum, nr 15. För en ca 8 år sedan renoverade hon alla rum och köpte nya sängar. Borta var dom tunga sängskåpen och istället var det en modern trähylla med en liten låda. Jag blev helt kär och bestämde mig bums för att det ville jag med ha hemma istället för mina 80 tals klumpiga pottskåp.


 


Åren gick och inget hus fick byggas så mina pottskåp fick duga. Så fort jag flyttade in började jakten på mina hyllor   men se nu var dom inte längre populära och åter igen är det tunga pjäser eller endast en hylla som säljs   

 En låda vill jag ha för vissa saker behöver inte ligga framme, men ska vara nära till hands   


Har letat i över 2 år nu utan resultat. Har försökt få Gebis bror att snickra två stycken men han har lagt ner sin snickerifirma och ja där stod jag för 2 veckor sedan, inga ekhyllor utan tunga omoderna pottskåp vid sängen   


 Googlade en tråkig kväll på Zum och trillade av en slump över ett företag som sålde ut exakt det jag drömt och letat efter i många år. Äkta ek som doftar gott för endast 798 kr styck, så jag slog till bums   


     



Efter bara 3 dagar ringde dom på dörren och 2 paket levererades till min oerhörda förtjusning och nyfikenhet    Lådorna var bättre än vad jag hade kunnat hoppas på, förutom knoppen som kändes lite B.


 



Ingen fara, gumman hade redan för 3 år sedan köpt nya knoppar till mina sänglådor    Varje gång jag är i St Maxim och hälsar på mina vänner brukar vi göra en dagsutflykt upp till alperna och en underbar liten by som heter Moustiers-Sainte-Marie. Bara resan dit är så vacker men målet är helt underbart. Den gulligaste lilla byn längst en bergskam   


 


 Dom är väldigt kända för sitt porslin som håller hög klass och under 15 års tid har jag samlat på mig div porslins saker härifrån   


 


 Vid mitt senaste besök blev det knoppar till sänghyllorna   


 


Här upp ligger för all del den mysigaste restaurangen i hela världen som jag ständigt drömmer om att få åka och äta på igen. Jag bokar alltid bord ute på balkongen. http://www.lessantons.com/index.php?lang=fr

Finns inte en restaurang som slår den om Ni frågar mig.

Här har jag bjudit föräldrarna på lunch. Nedanför rinner en bäck och gamla fikonträd sträcker sig upp i dalen med frukt tyngda grenar.


   


Vart var jag?

Kom så till mig när jag började vandra runt i minnenas kära byar så jag tappade tråden   

Jo jag hade bytt knoppar men för att montera upp dom ringdes Pappa in i lördags. Dream team i hemma bygga….eller not   

Men med goa skratt, Hedenhös verktyg och gott humör kom dom tillslut upp, i samma höjd och rakt   


       


Funderade på om det var en slump att knopparna matschar tapeterna eller ett undermedvetet val, för jag har aldrig gillat blått, förens dom sista 2 åren   


 



Inte klokt vad glad jag är över mina nya sänghyllor. Släcker lampan på natten och känner doften av olja ek. En lång väntan är över men är man envis och håller i sin dröm brukar dom kunna slå in.


                                                  
           


                                                  
                   Over and out/Susan   

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards