Direktlänk till inlägg 4 mars 2015

Vinkällaren.

Av manhofs - 4 mars 2015 07:00

Gumman är åter igen laddad med top fuel och projekt efter projekt betas av   

Ett av projekten jag inte tagit tag i men som har retat mig i 2 år likt en kantig sten i dojjan är min vinkällare.


När jag ritade mitt hus ville jag inte, trotts goda råd ha en modern och luftig trappa som samlar hundhår och damm. Jag ritade in en stängd omodern trappa med vinkällare/matkällare under   


Läget är perfekt då berget ligger i bakvägg och ger kyla året om och trotts heta somrar håller det ca 11 grader. Dessutom fick dom inte dra värmeslingor runt om. Skulle gå ner i temperatur om jag la tid på att isolera men det får vara som det är.


Att kalla det vinkällare vore en skymf för under dom 2 år som gått har jag lastat in kartong efter kartong och prylar och bra att ha saker så det slutade med att jag kunde öppna dörren och sätta ner 2 fötter   


Fick nog förra veckan och det tog nästan en dag att bära ut alla flaskor, kartonger och annat bråte som sedan delades upp i kasta/spara högar.

Hyllor som jag smög undan från husbygget skulle nu få en mening och vinstället upp. Fram med borr, skruv, plugg och ett gott humör   


   



Det lilla stället behövde jag inte montera upp utan det får sparas tills det fylls på med flera flaskor med det svarta tog tid att få fast med plugg i betongen. Jag tyckte det var konstigt   att bara långa flaskor passade men sorterade upp dom i dom i olika skåp. När jag väl var klar rasade alla flaskor ner och jag började nästan gråta av förfäran    Mina fina vinflaskor som nästan vagas till sömn till spillo    Men till min otroliga tur höll alla flaskor utom en flaska rosé   


Självklart skar jag mig illa när jag plockade glas och ett par stygn hade nog varit på plats för först i morse slutade det blöda men jag drog ihop det med tejp   


Satte mig och grubblade på mitt vinställ tills jag kom på att jag monterat det fel   

Bara att montera ner och göra om vilket bara tog 2 timmar men det blev ju rätt.


Jag som kände mig så duktig hade vid det här läget bara ont i fingret och kände mig korkad   


   


På lilla hyllan hamnade alla mina barmästarprylar, ordning och reda till kommande fester   


 



I ett trappsteg skruvade jag upp en hängare för mina vitlöksflätor och krydd blandningar som ska torkas   


 


I hörnet skruvades hela hyllan fast så är det bara att trava in diverse konserver mm   


   


Jag samlar på gamla flaskor som jag hittar och är Ni intresserade av rolig historia så googla på Grönvalls bryggeri. Den är från början av 1900 talet och värd så pass mycket så ett par fina flaskor skumpa skulle kunna inköpas men den får stå dom kuriosa i hyllan. Har ju som synes druckit tillräckligt mkt gott i mina dagar   


   



Stök rum blev efter 2 år vinkällare och jag är så lycklig så det inte är klokt    Kan inte låta bli att tassa in och njuta av ordning som råder och över hur bra det blev.

Kan ju även konstatera att den krossade flaskan med vin gav rummet den rätta doften så jag ska inte gråta över spillt vin   




                                                  
            Work hard, play hard / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards