Direktlänk till inlägg 31 januari 2015

Den tunga färden.

Av manhofs - 31 januari 2015 00:23

 Snöälskare som jag är kan jag inte annat än att konstatera att årets vinter har varit en riktig katastrof i 08 land   

 Det har blåst enormt, det har regnat mängder, fallit tung snö som jag knappt mäktar med att skotta bort 2 gånger/dag, men inte har det gått att åka skidor en endaste gång   


Har inget emot att skotta men när det faller mängder med tung blöt snö som man inte ens kan få åka lagg på senare tappar jag sugen   


                         


Flocken har roligt när matte skottar och busar runt    Trotts 3 bollar duger bara 2. Lizzie leker för sig själv helt ointresserad av en kompis utan kastar sin boll högt upp i luften som hon fångar i luften för att sedan ta ett varv runt tomten med.


Tyskarna glor avundsjukt på den som har den andra bollen medans den tredje bollen får vara, i ett obevakat ögonblick snor dom den från varandra   och så är det ombytta roller   

.

Ser ju vackert ut och gott om snö med dagen efter detta började det regna och töa.  


     


Naturen tycker nog med det milda vädret är konstigt   och min kaprifol har börjat slå ut och grävlingarna kikat fram ur sina bon   


I fredags föll det dock så pass mkt snö så jag beslutade mig på lördagen att packa in utrustiningen och flocken i bilen för att provåka på ngn åker. Hundarna blir helt galna av lycka när det vankas skidåkning och det finns inget som får dom så lycklig som när jag börjar pilla på skidorna   


Problemet var att det var oplogat och det gick inte att parker på ngn av mina favoritställen jag brukar åka på. För varje gång jag stannade ropade dom där bak ” tjoho ska vi åka nu?    ”

Så när jag väl parkerade var dom så uppe i stress så det gick inte att prata med dom och iväg for jag på skidor så vi hade lämnat varenda Norrbagge efter oss.


 Måste säga att hade det inte varit för att det var årets första och väldigt efterlängtade åk hade jag åkt hem för det blåste en piskande Nordanvind, det var ingen sikt så det gick inte att se om det gick upp eller ner, kom djupsnö eller inte. Men jag höll mig på bena med endast 2 vurpor och dogsen fick jobba sig trötta. Efter ngn km hade dom lugnat ner sig och jag bestämde mig för att lägga ett spår som jag skulle kunna avnjuta på söndagen. Fy leda vad tungt det var och när vi kom till bilen kunde jag nog vrida ur kläderna. Iskall snö på toppen och när man kom ner en bit var det blötsnö. Det innebär att så fort jag stannade till fastnade snön på skidorna och då blir det stopp. Ja på sista bilden ser Ni hur dom ser ut och kan Ni åka skidor vet Ni hur hemskt det är   


              


 


Tänkte på söndagen att det knappast kan bli tyngre än igår, men det blev det   

På min åker hade det tydligen blåst storm hela natten för inte ett spår gick att se   och allt var igen snöat.


Spelade ingen roll, bena var pigga och matskäcken packad på ryggen så nu skulle vi ut på tur.

Vinden hade mojnat av och det var tyst i naturen. Såg många vilda djur men bara en människa, trotts att vi var ute mellan kl. 11-14.


     



 

Var inte nöjd med min utrustning på lördagen   och provade en annan lina på söndagen men inte heller det kändes riktigt bra.

Kunde inte komma på vad som var fel   men vi tog oss efter mkt pulsande upp på en höjd där jag satte läger och dukade upp för fika. Ja vi var alla lika sugna   


             


Medans vi andra njöt av vilan tyckte Lizzie att vi skulle åka vidare. Vi kollade på utsikten, hon kollade på skidorna   


           


Sedan började vi den tunga färden hemåt    Måste säga att jag är impad över vad dom jobbade på bra och inte visade minsta trötthet dag 2    Alla mil jag har traskat med stavar för att bygga upp våran kondis och muskler för dessa få åk har gett resultat och endast Lizzie blev lite trött, men det är för att hon inte lär sig att hålla sig sin plats i spannet, som är sist mellan dom andra två.

På filmen ser nu hur hon vill köra om Porsche men hon bar knuffar ut Lizzie i snön igen    Det är även roligt att se hur lätta P rör sig i sin trav. Ni ser en liten bit hur P travar enkelt medan G sliter på i galopp. Gucci passgångare mer och har lite svårt att hitta ett flyt i sin trav.

Tempot Ni ser nu håller vi bara vid start, efter ett tag lugnar dom ner sig och jag kan börja jobba medans dom går ner i lugn trav.



 

Hemma igen hade jag lite att fixa med efter duschen. Efter en timme börjar jag tycka att ngt känns konstigt och tomt?

Vart är hundarna?

 Tog jag inte in dom?

Klampade ner för trappen men dom vaknade knappt utan sov som små änglar       och först senare på kvällen masade dom sig upp för att kolla vad jag gjorde, då sov jag  


       


Var det allt jag fick iår?

2 ynka tunga dagar i spåret?

Nej jag hoppas det jag får några till underbara mil på skidor, förhoppningsvis inte lika tungt men likväl underbart   


När jag skulle byta bild nere på brevlådan igår kom jag på vad som var fel på min utrustning    Jag hade på mitt bälte med linor som jag har för stavgång.

Dragbältet med säkerhetskrok är mkt skönare med längre expanderlina för min rygg   


 



                                                  

                         Hej då / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards