Direktlänk till inlägg 30 december 2014

Stenläggning.

Av manhofs - 30 december 2014 00:30

Årets sista projekt råkade som en slump inträffa i oktober. Egentligen tänkte jag vänta till nästa år då kistan sinat på guld och orken att tampas med hantverkare var nere på minus strecket   


Men som kom ett oväntat tillskott och i samma veva fick jag under en fest telefonnumret   och varmaste rekommendationerna på ett par killar som utfört toppen jobb.


Killarna kom hem till mig och var jätte trevliga och kunniga, räknade snabbt ut vad dom ville ha, hur mkt material som skulle gå åt och efter att noga ha skrivit upp vad som skulle ingå i arbetet (för att undvika framtida tjafs) begav jag mig ut till några av deras gamla arbeten och möttes av glada och nöjda tidigare kunder   


Jag hade ju redan haft flera företag ute från Offerta så jag visste hur dom låg till i pris och det hördes att dom visste vad dom höll på med.


Så jag beslutade mig för att ÄNTLIGEN bli av med leran och lastpallen som varit en provisorisk trapp under 2 år nu skulle bort    Denna gång kunde det ju inte bli tjafs för vi hade papper på allt…   


         

Jag hade en månad på mig att köpa hem sten och det skilde mkt på att hämta hem dom själv eller ta levererat   så Perre hjälpte mig att köra hem allt. Fastnade till slut för Stenbolaget som gav bra priser och hjälpsam personal som kom med goda råd och tips. Dessutom ligger ett av deras företag nära mig så om jag skulle behöva komplettera var det nära att svänga förbi (vilket jag fick göra 3 gånger för ngn var inte så bra på att räkna ut hur mkt som gick åt    )


             


Tillslut var halv gården full av pallar med sten, sand, grus och allt som behövdes men ngn som skulle jobba dök inte upp   . Jo men 5 dagar försenad för dom höll på med ett annat jobb som var försenat   . Hade ju redan kvar lite nervlugnande piller från tidigare hantverkare så det var ju bara att knapra i sig dom och tåligt vänta   . Skämt och sido så gjorde det ju inte så mycket, sten blir inte dåligt och ngn kyla var inte i antågan så jag väntade utan oro tills dom en morgon satte fart efter att jag " mycket"vänligt upplyst om vad jag tyckte   


             


Strålande lycklig kom jag hem första dagen och upptäckte att Diamanten som mönstret heter i rött bara var i 9 st stenar, jag vill ha en med 25 st stenar annars ser det ju larvigt ut   . Stod väldigt tydligt skrivet men dom tolkade 25 st till 9 st. Sorry boys bara att göra om   

Dagen efter hade dom lyckats göra en båge i linjen som ett tränat öga kan se på bilderna. Det ursäktade han sig med att han var så orolig för sin bil för den var trasig. Men dom skulle lägga om allt, efter att dom lagat i bilen i 2 dagar….  


               


Utanför entrén råkade dom med läsa fel så det blev 4 röda stenar och inte 9 st    men fröken falköga strök runt och inspekterade i ett   så det fick dom med göra om. Med 4 röda stenar skulle det ju ha sett ut som om man vält ut ett saftglas  . Dessutom fick dom byta ut ramen runt trappen som skulle vara svart för att markera att det blir en höjning och inte grått som dom lagt.Men nu började dom vänja sig vid att göra om och göra rätt   

Nej det blev inget dyrt material men genom att leka med färgerna tycker jag det blev ett modernt och passande mönster till mitt hus och då vill jag ha det som vi kommit överens om så det så.


       


 


Trappen klar utan ett fel, förutom att jag 2 gånger fick åka och köpa flera granitplattor för att dom räknade fel, men det gjorde inget för dom blev billigare och billigare   

Dessutom räknade dom fel på grus så Perre fick komma 2 gånger extra med material men vad gör det i det stora hela    Dom 2 trappstegen som går ner vid sidan av kommer att bli ner till plattan som ska läggas nästa vår där min gamla stuga stod   .


   



Så fick jag en liten trappa ner till mitt växthus och en jäkla masa med pallar som jag inte vet vad jag ska göra med, men jag har en plan   


     


Så blev det äntligen klart, dock 10 dagar försent men vad gör det. Jag måste säga att dom var väldigt trevliga och när dom hade fel var dom väldigt ödmjuka och gjorde genast om så det var svårt att bli arg….en längre stund   . Vänner som är bra på stensättning har kontrolerat och berömt jobbet för rätt lutning mm. Det krävdes bara en bestämd arbetsledare som ledde dom in på rätt väg när den blev krokig   

.

Denna blogg är ett bra exempel på att man inte ska skriva i vredesmod. För några veckor sedan hade den låtit helt annorlunda men idag är jag så lycklig, glad och nöjd över mina plattor och jag går gärna en omväg för att på kvicka ben få skutta upp för min nya trappa. Det kommer att ta ett tag innan dom får den fina färgen för jag måste hela tiden sopa ner stenmjöl mellan stenarna, men ni ser ju skillnaden när det har regnat.


Trodde för en stund att det bara var för att jag är ensam kvinna som det verkar vara så struligt med hantverkare, men efter att ha lyssnat på mina gäster inser jag att det verkar vara svårt att hitta bra folk, och gör man det ska man hålla sig till dom.

Årets sista projekt är i land och nu kommer det dröja innan jag sätter tänderna i ngt nytt.



                                               Over and out / Susan   



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards