Direktlänk till inlägg 3 december 2014

Suck.

Av manhofs - 3 december 2014 01:45

Vill börja med att be känsliga läsare som inte tål blod att läsa eller titta i denna blogg.



Idag var det äntligen dags att ta bort Porsches stygn   

2 jobbiga veckor skulle vara tillända och inom kort skulle jag kunna kasta plastkragen som min klumpe duns inte har lärt sig att behärska    Tänk vad olika dom är våra hundar. Gucci och Dixie tog på sig munkorg eller krage och så körde dom på som om dom var födda med dom på. Tog sig lika smidigt in genom dörrar och vände elegant kragen åt rätt håll så att man knappt hörde kragen när dom drog fram. Inte heller stoppade det deras tempo utan man var verkligen tvungen att hålla hårt i koppel så att inget sprack upp   


När Porschen, och förr Gretzky fick på sig kragen så gäller det att hålla sig undan    plocka undan allt av värde och ställa undan allt som står på golvet så kragen likt en plog drar med sig saker. Donk och plonk dagarna igenom när den slås in i betongväggar och dörrar, golv och saker    Efter 2 veckor styr hon sin krage lika dåligt som efter en dag och alla övriga djur håller sig på säkert avstånd när hon lunkar fram i sin tratt. Gamla katten Zorro som är lite trög höll på att hamna i kragen. Hon trodde nog P skulle pussas lite men P ville fram och att då lyfta på kragen över kissen var tydligen svårt att tänka ut   utan hon skyffla helt enkelt med sig en fräsande katt i kragen, som efter lite kullebyttor for iväg med en svans som skulle kunna ha används till en hel lördagsdisk   


 



Kl.8.30 var jag hos Haninge och fick träffa Gunnar som opererade P. Hon hade blivit lite röd vid stygnen sedan i söndags men jag tänkte att det var för att huden var irriterad och att det skulle gå över när man klippte bort stygnen. Jag hade räknat med att han skulle suga ut lite sårvätska för det var en dallrande liten klump runt såret men Gunnar tyckte allt var fint. Det är normalt med lite sårvätska och det var bättre att kroppen absorberar upp det än att man börjar sticka i såret med risk för infektion. Perfekt, allt avlöper smidigt och jag åker mkt nöjt   hem med min P som får ta ett varv runt i trädgården innan jag åker och tränar med dom andra hundarna.


Nu när P är sjuk råder lite harakiri krig   Gucci har tagit över Lizzie igen och Lizzie försöker gärna morra och bita   i P som inte kan försvara sig. Självklart är jag med och styr och låter ingen ta sig ton utan går in väldigt hårt i dessa lägen   . Men för att inte skapa onödigt bråk låter jag hundaran vara kvar i bilen när jag tar ut P så hon i lugn och ro får hälsa på mig. När jag sedan öppnar för dom andra 2 är jag och P i samma lag och dom är snälla    Eller så gör jag som idag och sätter först in dom andra i hundgårdarna och sedan tar ut P som i lugn och ro kan sträcka på sig och morsa på morsan som ofta har ett litet kex i näven.


Gjorde likadant idag och det var en jäkla röta att hundarna satt i hundgården. P kommer ut i sin krage och morsar, sedan sträcker hon på sig och skakar riktigt ordentligt. Ler för en sekund tills jag ser en otroligt stor mängd rosafärgad vatten fara ut och med ett ljudligt plask landa på plattorna   , P fortsäter ju att skaka en stund och vatten och blod far runt som ur en fontän. Först kunde jag inte fatta vad det var. Jag tror nog hjärnan registrerade vad som skett men jag ville inte ta in det utan tittar upp som om någon skulle ha kastat denna mängs sörja över oss.  Men så ser jag det gapande såret på ryggen och inser vad som hänt. Såret har gått upp när hon skakade på sig, förmodligen av trycket som det blev inifrån med vattenmassorna. Herregud det var inte lite som kom ut och jag kände för att både spy och svimma   . Är varken känslig eller har svårt för blod men det blev som en chock att se detta gapande sår och alla förhoppningar om att kunna kasta kragen for all sin kos.


 

Först råder det ju bara kaos i skallen och tankarna far hit och dit   .  P verkade inte ett dugg påverkad och det luktade inte illa om vätskan. Men så upptäcker jag två röda slamsor och blir jätte arg. Det såg ut som kvarglömda små kompresser man torkar upp blod med under operation och jag tänkte att dom kanske har glömt kvar dom och sytt in i ryggen, det var därför hon hade så mkt vätska under såret. Hämtar en liten genomskinlig plastpåse och plockar upp ena tygbiten som bevis men sedan känner jag att det är köttslamsor. Fy fan vad äckligt för en vanlig djurägare som mig. Trodde nu det värsta, att köttet börjar ruttna inifrån och börjar jobba upp mig i panik   innan jag tar några djupa andetag och lugnar ner mig.


In med P i bilen, köttbiten i påsen i fickan och så åker vi till Haninge igen. Nu är det lunch men jag får åter igen träffa Gunnar. Han konstaterar direkt att det måste sys om och var glad över att det inte var så mkt som spruckit upp. Blir lättad och börjar tänka positivt som han    Det kunde ju lika bra ha spruckit upp betydligt mer. Att det flög ut köttslamsor var inget farligt så även över den biten kunde jag lugna ner mig. Självklart har dom fullt med djur och fullt på operation men inte ett knyst om att jag måste åka till Bagis eller så. Dom skriver in min Porsche och så lämnar jag med tungt hjärta över kopplet men ändå lättad att dom kunde lösa det    Förstår att det blev extra jobb för alla inblandade och kanske förseningar för vissa djurägare så jag kände mig väldigt tacksam.


Ringde vid 16 tiden men då var hon inne på operation men jag frågade om det gick bra att jag kommer in på onsdag morgon och betalar så slipper mina föräldrar lägga ut. Visst det är inga problem, det gör dom utan att blinka men med försäkringen och allt ville jag lösa det själv. Haninge tyckte det var helt ok att mina föräldrar hämtar henne så får jag komma in imorgon och betala  Det är absolut inget man kan ta för givet och jag blev väldigt tacksam    Visserligen har jag varit kund hon dom sedan dom öppnade men pengar är pengar och det kan ju rulla iväg en hel del med narkos och allt    


 


Kvart i fem ringer veterinären som opererat P    Hon tyckte det var konstigt att det sprack upp efter en så lång tid med stygn, det borde ha varit läkt nu så hon kanske har sämre läk kött än andra. Hon såg även när hon rakade P att hon hade fått lite eksem. Kanske av sårvätska men hon skrev ut antibiotika som jag ska hämta ut imorgon. Dessutom ska hon gå på Rimadyl igen. Hon dränerade även vilket känns jätte skönt så sörjan rinner ut. På fredag ska jag dit och dra ut dräneringen. Hon hade pratat med sin chef och dom tyckte inte jag hade gjort ngt fel så dom bestämde sig för att bjuda på hela operationen. Tycker jag var otroligt fint gjort och jag blev tårögd av tacksamhet. Jag tycker inte heller dom har gjort ngt fel utan allt såg fint ut tills det blev såhär, så jag hade aldrig bråkat om betalningen. Tänk vilken fin gest     


Tyvärr var jag tvungen att jobba men mina underbra föräldrar byter bil med mig och så ställde dom upp och åkte dit och hämtade P på kvällen. Jag vill inte lämna henne själv med Lizzie när hon är groggy så hon fick sova ut hos dom så hämtade jag henne nu efter jobbet.

Lite groggy är hon   men hungrig så hon åt med full aptit. Nu är det som det är och jag är nog mer skakad än P av detta äventyr    Bara att blicka framåt och hoppas allt läker som det ska.


 


Vill åter igen rikta en stor eloge åt Hangige Djurklinik som direkt tog emot oss när det var akut och trotts att det var riktigt fullt ordande en operation åt min Porsche. Att dom dessutom bjöd på allt är helt otroligt. Tusen tack ska Ni ha   




                                                  
                    Hej då / Susan



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards