Direktlänk till inlägg 19 november 2014

Porsche.

Av manhofs - 19 november 2014 00:48

 


Då var det dags för dagen D, Porsches efterlängtade med skrämande operation skulle äga rum. Hon har L7s1 i ryggen som gör att hon har ont att sitta, springa lös i skogen eller åka bil mm   

En kort beskrivning är:

 Leden mellan sjunde ländkotan och första korskotan är den led i ryggen på hundar där rörligheten är absolut störst. Sannolikt är det orsaken till att disken mellan dessa kotor ofta drabbas av skador. Vanligast är det på aktiva hundar av stora raser. Schäfer är den ras som oftast har denna typ av problem.  Smärta orsakades av att nerverna i ryggmärgskanalen inte får plats utan utsätts för tryck. Tillståndet kallas L7S1- syndromet. Vid operation borrar man bort taket på sjunde ländkotan samt på första korskotan så nerver få plats igen.


    


Kl. 07.30 parkerade jag bilen för att få en tidig inskrivning. Gunnar Möllemark opererade även min Dixie för många år sedan med ett mycket lyckat resultat så det kändes tryckt att lämna över kopplet    Slog mig när jag väntade vad många ouppfostrade jyckar det finns    Dom skällde och ylade, vågade inte gå in, vågade inte vägas eller gjorde utfall mot kreti och pleti. Men inte min Porsche    Hon tittade vänligt på alla med vaggande svans och den som morrade höjde hon överläppen åt då blev den tyst.


 


Tycker alltid det är jobbigt att lämna in mina djur på operation och det blir en lång och kvalfylld dag tills dom hör av sig    Det är ju en lång operation som tar ca 1,5 timmar under narkos så idag var det extra oroligt. Efter att  jag noggrant övervägande beslutade mig för att operera henne (det är en svår rehab för både henne och mig, dyr op med  70 % chans att blir bra )

fick jag svar av mitt försäkringsbolag Folksam. Dom betalade ut avlivning och livvärdet på 35000 kr men inte en operation på ca 25 000 kr. Först blev jag jätte ledsen och bara grinade    Är inte bered att avliva Porsche utan att ge henne en chans som hon så väl är värd.

Sedan blev jag arg och ringde upprörd och ifrågasatte    Dom erkände att jag hade fått ett felaktigt svar och gick med på behandling för 25000kr. Dock så blev jag lite misstänksam och begärde att få det skriftligt via mail, det skulle komma på onsdag. Kom inget mail så det blev ny telefonkö och löfte om nytt mail på måndag….som inte kom. Ganska upprörd   ringde jag nu upp och begärde ett mail och en vecka senare den 9/9 kom det ett litet mail som noga sparades.


Vad tror ni hände när jag skulle hämta hem Porsche?

Exakt, dom hade inte svarat på klinikens direktreglering vilket dom skickat en förfrågan om flera gånger under dagen     Kände det på mig redan i september men jag hoppas jag har fel och dom bara har haft mkt att göra idag. Tyvärr för dom så har jag noga sparat mitt mail   och dessutom laddade jag upp morgonen inne på hyresnämnden och hyresförhandlingar. Folksam som äger vår fastighet har gett oss en saftig hyreshöjning samtidigt som Slussen bygget drar igång och vi har byggstängsel framför dörren   


Orkar nog med lite mera bråk iår om det verkligen krävs men Haninge djurklinik erbjud sig direkt utan att ifrågasätt att skicka fakturan hem till mig ifall dom inte svarar imorgon. Tycker jag var fint gjort   


     


Hade skurat golven och tvätta bäddar/fällar samt lagt ut en extra madrass ifall det blir för trångt att ta sig in i hennes älskade lya som hon alltid vill ligga i (till min förtret) Vänder mig om för att lägga i fällarna dom rusar hon tätt följt av Gucci in och lägger sig    Sov du min trötta vän    jag bäddade senare när vi gick och kissade. Hon har fått ett Durogesic plåster på sig som man inte får röra utan handskar och ska återlämnas på apoteket i påse. Självklart är hon groggy men otroligt mkt piggare och har lättare att gå än vad Dixie hade. Inte ville hon äta men hon behövde få i sig sin Rimadyl så vid kl.22 tog jag ut dom andra hundarna, tog fram matskålen och ropade på Tiger, och se hon tömde hela sin skål med tabletterna i   


   


Kan inte avsluta utan att nämna kostnader. Det verkar som om många tycker att det är fult att prata om pengar när det gäller djur och vill man spara så är man snål och nästan djurplågare, för ju dyrare ju bättre eller?

Jag känner inte ngn som skulle lämna sina djur till någon som står med handsåg och pannlampa för att spara 500 kr, utan självklart vill man känna förtroende och känna att ens djur får bra vård.

För mig är de självklart att jämföra vårdkostander för mina djur, utan att tumma på veterinärens skicklighet osv. Man måste inse att det är enorma pengar att tjäna igenom att ringa runt och jämför behandlingar för våra husdjur. Har en gäst som betalade 1800 kr för att få sin iller p-chippad inne i stan. Jag bad honom jämföra priser och han hittade direkt ett billigare alternativ för 1100kr.


Planerna var att operera P redan i september men då gick Haninges röntgen sönder. Jag väntade länge och ringde flera gånger för jag ville verkligen att Gunnar skulle utföra denna operation. Men veckorna gick och P blev sämre utan att deras röntgen lagades. Började då motvilligt kolla runt på andra kliniker och mailade runt. Av dom som orkade svara låg det på 45-65 tusen kronor, samt nya undersökningar ca 3000 kr samt MT röntgen ca 17000kr.

På Haninge veterinärklinik betalar jag för operationen idag ngt på 19500 kr och röntgen 6 plåtar 3020 kr. Jämför ni inte priser är ni bombade i skallen om ni frågar mig. Att kuta runt halva satan för att äta en lunch som är 2 kr billigare en dricka en öl och tjäna 5 kr är helt ok, men att jämföra veterinärer är fel?


Nu ska jag sova. Hon har varit jätte lugn och bara gnällt när hon har velat kissa vilket var tätt i början, antaglien efter droppet. Nu är det bara hoppas att det inte blir ngn infektion i såret och så är det kort koppelpromeander på tomten som gäller tills stygnen tas den 2 dec. Efter som det är sytt i ryggen ska stygnen sitta längre än vanligt för det så lätt går upp. Ngn fortsatt rehab pratade vi inte om utan nu fokuserar jag på denna jobbiga tid och så blir nästa steg när stygnen är borta. Då träffar vi Gunnar igen och går igenom nästa skede.


   


Tack alla vänner för gulliga sms, telefonsamtal och fb inlägg. Det värmer ska Ni veta en jobbig dag som denna      




                                                  

               Kram / Susan   


 

Uppdaterat 19/9.

Folksam godkände idag hennes operation som utlovat   .

Det innebär att jag bara behöver betala 5800 kr istället för 22800 kr   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards