Alla inlägg den 29 oktober 2014

Av manhofs - 29 oktober 2014 08:00

Att vara båtägare innebär många måsten, även om man bara har en gul liten jolle som jag har.

Första stressen varje vår är att få in den i tid. Annars sitter jag och suckar alla vackra dagar som man kunde ha försökt dra upp en vårgädda på spöt.


Resten av sommaren måste man åka ner då och då för att ösa sin skuta, om man inte ( som mina båtgranne) vill ha en Ubåt.


 


Men den värsta pressen är att få upp den ur sjön och hem i trädgården på torra land.  Eftersom min båt är så tung måste vi ta hem henne på lastbil och då får jag anpassa mig efter Perres tider.

Har försökt få till det i 3 ve under soliga dagar, vindstilla kvällar och lediga helger, men inget har passat.


Åker hem från Nynäshamn i fredags, blöt och frusen efter en regnig träningsdag med flocken och drömde om ett hett bad och en kopp the innan jobbet. Det blåste halvt storm ute och vinden piskade, men vem tror Ni ringer   då?


Perre och det är bara just då som det passar honom att hjälpa till med båten, sedan skulle det dröja lång tid igen   Bråttom var det med så jag lämnar av flocken i värmen och plockar på mig mina båtsaker och så ner till klubben.


     


Det går inte att förstå hur mkt det blåste av att titta på mina bilder men det var det värsta jag varit med om på Drevan    Båtarna slet i sin förtöjning och guppade upp och ner som små korkar på en rasande sjö. Vågade först inte gå i båten men det var svinkallt   och P som hade så bråttom var så klart sen. Bestämde mig för att ta mig i för att spara tid och ösa ut henne. Jag ville inte ro runt utan att han kom, jag var rädd att jag inte skulle orka med att kontrolera båten.


Men när jag väl öst klart blev jag sjösjuk    av att sitta i en båt som gjorde allt för att kasta av mig. Funderade vart jag skulle kasta loss först och dumt nog bestämde jag mig för bak. Det gjorde att båten kastades in i bryggan och slog i med höga smällar för varje våg. Jag försökte starta upp motorn men den ville inte vara med så jag drog mig längst båten som låg bredvid.

Tog i för Kung och fosterland med vinden jobbade mot mig och när jag väl dragit ut henne från första båten orkade jag inte hålla emot och hon drev ut och slog i nästa båt   

 När jag skulle ro upptäckte jag att en lina satt sig under min motor och höll oss kvar. Försökte dra linan under motorn men höll på att göra en kullerbytta över motorn in i sjön. Blev jätte rädd och såg mig själv fastna i linor och motorn och blir gäddmat med intrasslat hår    på 1 meters djup.

Fortfarande ingen Perre   


Tänkte att en lite tyngre kvinna som mig    kanske kunde tynga ner båten så jag kom loss och jag placerade mig längst farm i båten. Nästa våg lyfte upp båten och jag var loss   

Med vindens hjälp rodde jag enkelt i skydd av bryggorna och kunde omskakad och lätt upprörd ta mig i land.


Perre dök upp 20 min försent men det är Perre tid.


         


Nu ligger hon i tryggt förvar på gården och jag kan slappna av och gå i terapi för min traumatiska båtupplevelse    Får se om jag repar mig till i vår annars blir det Blocket.


 





                                                  

                                                  
                    Hej då   / Susan

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards