Direktlänk till inlägg 3 oktober 2014

Bit för bit.

Av manhofs - 3 oktober 2014 21:40

Bit för bit kan jag kryssa av viktiga `”måste” göra på min alldeles för långa lista. Många tycker det är jobbigt när jag står och jobbar hårt i ett dike med jorden, men det är den enkla biten. Att försöka organisera och ringa ut gubbar så att dom kommer som dom ska är betydligt mkt värre och jobbigare. Alla är sena och sedan hamnar jobb på hög därför att först killen inte kom.  Det sliter mer på mina nerver än att jobba hårt med kroppen   

Ett praktexempel är diket som skulle fyllas upp. Innan det var  fyllt kunde jag inte flytta in mitt staket som stod på grannens tomt. Fick vänta och vänta på massor. Sedan vänta och vänta på maskin. Sedan vänta och tjata på företaget som skulle flytta in staketet. Går inte att hoppa över en länk i kedjan utan allt måste ske i en följd & telefonen glöder ibland i handen.


Inte nog med det, min nya snälla granne som vill bygga får vänta på att allt ska bli klart.


     


 


Först var de två vackra granar men staketet skulle gå mellan dess två. Det kändes inte bra. Så jag fällde min gran som troligen kommer att dö då det blir en infart längst den sidan med ett garage hos grannen. Grannen ville fälla alla träd som stod på hans tomt så dom var tvungna att klippa av staketet för att kunna fälla sin gran.


           


Sedan har vi kört ut 14 tom jord som måste handskottas och packas hårt så det inte faller ner i diket. Fick ta bit för bit men nu har det hållit bra trots att regnet har vräkt ner. Vill ju inte lägga massor på grannens tomt som dessutom ska dränera i sitt dike. Därför fungerar inte maskin. Men jag är grymt glad att Perre kunde köra ut allt och lägga på plats.


   


Här ser Ni gropen som kommer att bli garage och på berget ska deras hus stå. Nu är staketet flyttat men inte exakt på min tomtgräns då det hade varit för svårt med diket. Nu står det upp till 40 cm på min tomt men jag att dra en tråd mellan dessa punkter.


 


Idag spände dom upp allt och gjorde klart och jag är så grymt glad    ÄNTLIGEN.

Om jag själv blir sinkad är det surt men det är för jäkligt när jag vet att grannen blir stoppad i sitt jobb. Nu ska jag gräva ut längst hela denna sida och plantera tuja häck så att det blir insyns skyddat och lite lugnt för hundarna som annars vaktar så.


   


Tomtpinnar är viktiga saker och har ni dubb nerslagna ska ni vara rädda om dom. Mkt onödigt bråk går att undvikas om ni vet hur er tomtgräns går. Säljer ni uppskattar både mäklare och köpare att exakt veta vart gränsen går. Vill man få sina hörn utstakade kostar det ca 3000kr st. Det ingick att när kommunen tog min tomt skulle markera ut gränsen igen. Ni ser en pinne sticka upp nära vägen, det är min tomtgräns bak mot nya vägen.


Min elektriker bor på Fornudden och är ganska nyinflyttad. Helt plötsligt kom ena grannen och gnällde på en gammal skräpig buske.

Han tog ut kommunen som satte ut hörnen. Oj då, tanten hade planterat inne på hans tomt och hon förlorade 1 meter. Hon fick flytta staket och buskar och ångrar sig nog än idag   


       


Konstig nog så bråkade bara dom som hade mitt staket inne på sin tomt. På dom två övre tomterna ska mitt staket ut upp till 1 meter åt båda hållen, men dom grannarna säger inte ett dugg   


Däremot får jag i ett gå och gräva fram mina dubbar    Lustigt nog så försvinner dom i leran trotts att jag var där för 1 månad sedan och grävde fram dom….skumt   


Ja ja, nu stryker jag ytterligare en sak från listan. Njuter en kort stund för vecka sätter nästa projekt igång och då smäller det, jag inte högt men det blir Le Grande finale på detta års arbete.


           

                                                  

           Mission complet / Susan   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards