Direktlänk till inlägg 28 september 2014

Rörig soppa.

Av manhofs - 28 september 2014 20:09

Glad i hågen anmälde jag Gucci och Lizzie till en dubblerad tävling uppe i Skutskär/Gävle och kom till min glädje med båda dagarna. Gucci på lördagen och Lizzie på söndagen. Bokade hotell och såg fram emot en underbar tävlingshelg med mina fina 2 och elit premiär för sockerbiten   


Fick i början av veckan reda på att jag inte får tävla med 2 olika hundar på en dubblerad tävling    Trodde inte det var sant eftersom det är helt OK att ngn annan tävlar en av mina hundar. Mailade SBK och frågade om det verkligen var sant? och det var det tyvärr    Har svårt att fatta den regeln. Om ngn annan får tävla min hund som jag tränat upp borde ju föraren själv få deltaga. Känns lite motigt att sitta med 3 elit hundar men bara få tävla med en på en hel helg när man ändå har tur och kommer med. I lydnad får samma förare deltaga med 2 olika hundar samma dag, nu pratar vi om 2 olika dagar med olika domare och olika prisutdelningar. 


På torsdag kväll hörde arrangörerna av sig och meddelade att dom strykt Gucci och jag skulle få pengarna tillbaka. Hotellet fick jag inte avboka    så jag bestämde mig för att se positivt på det hela och åka upp för 2 härliga hunddagar   


   


 


 


Skaffade ett kort på biblioteket så jag kan låna ljudböcker i torsdags. Är torsk på Stefan Sauk som uppläsare så jag kommer börja med att låna alla han han har läst in   


Åkte långsamt upp och stannade i Tierp för en härlig promenad och uppletande.

Rattade sedan in på Gävle Bk och deltog i prisutdelningen som höll mkt hög klass. Bara 3 som bröt av 20 st och väldigt höga poäng    Gaggade med många trevliga människor innan vi körde hem till hotellet.


 


 


Har bott på många hotell med mina hundar och oftast tar dom ut en extra kostnad för den extra städingen det blir, vilket är helt ok. Men på Scandic Väst fick dom inte en filt eller vattenskål, snålt och första gången jag är med om det så jag fick ta upp filtarna från bilen och deras vattenskålar   


   


 


Vilade lite sedan åkte vi ner till Skutskärs Bk och körde igenom båda ett lydnads pass. Lizzie har blivit lite väl het sedan hon börjat mått bra igen. Vill tjuva på apporterna och hoppa åter utan kommando. Men det är bara roligt och lite att jobba med nu när jag vet vad det berodde på.


     


Möttes på Gävle Bk för lottning sedan bar det ut i spårskogen. En vacker mild morgon och vacker spår skog. Det kändes jätte bra och spännande   


 


Dagens dommare i spåret. Sedan skulle vi ta oss ner till skutskär för lydnad och uppletande.


     



Ett helt perfekt upptag med 10/10 och så klockrent iväg och jag bara njöt. Spårade helt perfekt i 2 pinnar sedan gick det bra långt innan en pinne och jag misstänkte att hon gått på vilt eller bytt spår. När hon går på vilt har hon hög nos men nu gick hon faktiskt med nosen i backen och jag kunde inte fatta vad hon höll på med?


Tog tillbaka henne dit jag var säker, men samma runda igen och inte en pinne. Insåg att tiden var ute och tog upp min mobil med en app som ska ta mig hem till bilen, den fungerade inte här och jag hade inget telefon nr att ringa. Hängde på L som helt plötsligt kom med en pinne, efter ytterligare 300 meter kom nästa och jag förstod att vi var rätt. Sedan inga fler pinnar och jag blev orolig på riktigt och helt jäkla slut. Hade bara lust att sätta mig på en stubbe och gråta. Då börjar hon markera ngt och jag kollar vad hon kom med, en gul gummisnodd som sph läggaren haft runt pinnarna. Fortsätter åt det hållet med L som sph bra då jag hör ngn ropa högt. Jagropar tillbaka och så tar jag med mig henne från sph till min räddare och sph läggare. Dom var oroliga och funderade på att skaffa fram folk för att leta efter oss eller ta ut Gucci och spåra med henne.




Tydligen låg slutet dit hon var påväg. Helt slut tar vi oss till bilen och jag vill verkligen ge min sph läggare och hans fru en eloge. Dom var så omtänksamma och gulliga.


Vi diskuterade igenom hur jag gått och det lät som om hon har varit på rätt väg men inte plockat pinnar eller skuggspårat gårdagens spår som låg ca 10 meter från dagens. Kanske var dumt av mig att köra premiären på en orutinerad hund dag 2 på en dubblerad tävling. Men det var nog min sista dubblerade tävling jag anmäller mig till. Går inte in på detaljer men det det har varit en riktig soppa hit och dit.


Ledsen satte jag mig i bilen och rattade hemåt, tröstad av min ljudskiva. Ringde dom 2 bästa spårläggarna jag känner och om 2 ve ska dom hjälpa mig att lägga elit sph åt henne och gå med. Förhoppningsvis kan jag lära mig ngt av det och lära mig läsa henne. Svår när hon verkligen jobbade och faktiskt kom med pinnar….och gummisnodd.


Har gått vilse med mina schäfrar med men tillskillnad från Lizzie så gav dom båda upp, slutade att jobba och tittade på mig. Det måste ha varit skit tufft att spåra så långt som hon gjorde men ända fram till bilen ville hon bara jobba, envis som synden. Sedan sov hon hela vägen hem och ville knappt kissa i Uppsala.


 


Så synd för jag hade så gärna velat få gå igenom en hel elit tävling för att se vart vi står.

 Förmodligen årets sista chans men inget att gråta över nu.


                                           Hej då/Susan   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards