Direktlänk till inlägg 9 september 2014

Återvinna.

Av manhofs - 9 september 2014 00:10

Sista veckorna har jag grovjobbat i trädgården och börjar få ordning på det sista efter bygget   

Har inte tittat åt jordhögarnas håll för att slippa ta tag i eländet och inspirationen har varit bortblåst under sommaren.

Men så fick jag ett roligt samtal för ett tag sedan om att jag kunde få gratis massor för att fylla upp min uppfart   som upp mot huset varit för låg.

Genast satte mina grå celler igång att jobba och så tog jag krafttag   


       


1985 höjde jag min tomt och då var jag tvungen att köpa en ny brunsring till den då enda grävda brunnen på gården. Företaget som fick jobbet måttade ut en ring som Pappa direkt sa var för liten. Nej då, Pappa kunde inget om bruns ringar och hem levererades en för liten ring    Den hamnade i diket medan en större inhandlades, till min och Pappas belåtna flin   


Brunns ringen blev liggandes och skräpa i många år då företaget aldrig orkade hämta sin felbeställning. När jag sedan köpte växthuset satte jag ner ringen utanför och sedan dess har det varit allt från julpynt, påskpynt och sommarblommor i min ring, som jag med glädje omplanterar i   

Men säg den lyckan som varar, växthuset skulle bort och åter igen hamnade min ring under jordhögar.


     


Som vanligt vill alla att jag skulle kasta alla mina fina skatter, men jag vill….precis som vanligt återanvända min ring. Så med möda och stort besvär fick jag den på plats för att åter igen hälsa mig välkommen hem   

Med lite färg blev den som ny   


   


En gång för länge sedan tog jag en promenad i skogen två tomter ifrån mig. Tomten var sedan länge en ödetomt med ruiner och sopor kvar som enda vittne till att det en gång varit en hem. I trädgården under löv och mossa hittade jag 3 vackra stenar som ngn en gång lagt ner stor möda och tid för att forma. Åren gick och jag brukade kika på stenarna enda till jag fick en granne som hade en mindre grävmaskin. Han var så vänlig så en dag körde han in genom skogen och fraktade hem alla 3 stenar åt mig.

Den här har jag alltid haft en blomma eller ljus i, men så fick en kille för sig som byggde mitt nya hus att det var en ”jävla ful gråsten”. Han hade den redan i skopan för att kasta, då jag helt hysteriskt   kommenderade ner min sten. Tyvärr fick han en spricka av hans brutala behandling men den hamnade inte på stenkrossen. Även den hamnade efter det i skym undan, tills idag   


         



Jag rev ut alla rosor som gör att det är för mörkt och fuktigt så det blir en snigelodling. Sedan höjde jag med ett par skopor jord, körde upp stenen som står bakom stolpen och så hamnade en vacker pelargon uppe på stenen   


        



Eftersom jag har börjat höja uppfaten vid backen la jag på många skopor jord med Pentti under pilen. Idag sådde jag gräs, sedan får jag se hur det blir till nästa år   

Det blommar jätte fint i gult/vitt under pilen varje vår, så jag hoppas dom får ny kraft och energi till i vår   


  


Hårbollarna är ju inte till mkt hjälp men dom följer noga mitt arbete. Dom undrar nog vad jag håller på med, konkar sten hit och dit, tar bort jord och lägger på nytt.  Jag försöker förklara ordet återanvända, men jag tror inte dom förstår   




                                                  
                             Hej då / Susan   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards