Alla inlägg den 31 augusti 2014

Av manhofs - 31 augusti 2014 19:36

Så var det äntligen dags för Svenska Mästerskapen för brukshundar och helgen var vikt för att beskåda alla duktiga tävlande   

Av ca 68 st tävlande tror jag endast 3 st var från Stockholm. Men det är känt att det är svårt att tävla i våra distrikt då det rör sig betydligt mkt mera folk i skogarna och så dessa vildsvin som bökar runt.

Lördagen var vikt vid uppletande rutan. Ett moment jag gillar skarpt och är svårt att få till. Har hört så många teorier på hur man ska jobba/träna men har börjat landa i mitt egna privata tänk och ville se hur Sveriges bästa hundar och förare la upp det.


   


Jag fick perfekt plats vid rutan och laddade med både paddan och mobilen för att kunna hänga med på rapport sträckor och betyg som trillade in från skogarna    Dagens domare var väldigt trevliga och redovisade sina betyg muntligt för oss i publiken med en skämtsam komentar då och då, betygen tyckte jag var väldigt jämna åt det snällare hållet. Endast en nolla och en 10/10 av det jag såg under hela dagen.

Lärde mig otroligt mkt under dessa timmar och har helt klart för mig nu hur jag ska jobba vidare med mina hundar  



     

Det var så givande och intressant att se alla olika upplägg och hur förarna hanterar sina hundars olika sätt att jobba på   

Ngr hade svårt att gå ut, ngr sprang för långt ut, ngr kutande över föremål, en del såg ut att nonchalera föremålet till dom passerade andra eller 3 gången, en hel del tugg. Jag tycker det var jätte duktiga ekipage och jag led värkligen när man såg hundarna jobba utan att komma in med föremål.

Vad ska man med ovänner till när man har vänner som står vid kanten och skriker helt jäkla hysteriskt så det höll på att sluta illa vid sista föremålet    En ledig domare bredvid mig blev sur och bad dom vara tysta, efteråt när man väl fick applådera sa han till dom att dom måste behärska sig och inte förstöra för dom tävlande. Förstår att man blir glad när ens kompis gör ett så bra jobb, men som sagt, vänta tills momenten är slut.


   



Ari har jag tävlat mot många gånger med Gucci. Han är en jätte trevlig förare som alltid har ett vänligt ord över    Går det inget bra står man lite för sig själv i kylan, inte så intressant att gagga med en förlorare    men Ari delade med sig av sina problem med sin gamla hund och den nya, så jag kände mig lite gladare   

Han fick glädjande 10/9,5 och han gick upp som ledare i spårgruppen på lördagen. Han tävlar dessutom för Vällingby BK   


   


Var tidigt på arenan utan hundarna som bästa föräldrarna passade    Satt perfekt uppe på en vall och kunde följa samtliga lydnadsprogram från Spår, Sök och rapportgruppen. Det var bitande kallt så mina varma kläder och medtagan termos värmde gott.


   


Jag har inte varit på så många SM men jag tycker Nynäshamn hade lyckats ypperligt med hela sitt upplägg    Fin arena, gott om bajamajor, många olika serveringar som man kunde köpa dryck/mat ifrån ett ett torg för att shoppa hundtillbehör, blev en påse både lördag och söndag   


         


Thomas och Ia låg 3:a inför lydnaden i rapportgruppen. Oj vad spännande det var att se dom gå    Deras schäferkille Dollar gjorde  ett fint program i värmen och dom slutade till slut som 3:a med ett SM broms. Stort GRATTIS   

Är så glad för er skull    


   



Ari startade sist i spårgruppen, han höll ihop jätte bra och blev dagens vinnare   Blev lite tårögd av glädje, finare vinnare kan jag inte tänka mig och han är så värd det.


Stor Grattis till SM Guld        



 





Inte illa pinkad att 2 av 4 st från Stockholms distrikt hamnar på pallen    Dessutom tog ett Nynäshamns ekipage Brons i Sök   

Parkeringen sköttes ypperligt av vänlig personal som snabbt tog han om pengarna och vinkade fram oss. Kändes bedrövligt att så många lät sina hundar sitta i heta bilar ute på en åker i stekande sol och i ett ropade dom i högtalarna att folk måste hämta ut sina hundar annars skulle dom krossa rutor   

Vet inte om dom behövde krossa ngn ruta men jag tycker det är riktigt sorgligt att man inte kan lösa det på ngt annat sätt än att låta hundarna koka i heta bilar, vilka ägare   



Nu väntar vardag och önsakn om att komma med på ngn tävling. Blev peppad att tävla nu.



                                                  
                  Ciao / Susan



Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards