Direktlänk till inlägg 26 augusti 2014

Spårskogen.

Av manhofs - 26 augusti 2014 08:00

Igår lovade dom regn så jag packade ryggsäcken med hundprylar och regnställ för att träna lite blöta spår. Vaknade i arla morgonstund… till sol   

Perfekt tänkte jag, nu blir det till att lägga spår i sol som sedan tas i regn. Lite utmanande för mina hårbollar så jag stack extra tidigt hemifrån.

La ett högre sph åt G, ett elit till L och tre  upptag åt P varav det 3:e var ett kort spår.

Plockade lite svamp emedan flocken race runt och njöt av öde skog.

Porschen fick starta och det är bara så enkelt för den damen. Inte en miss i vinkel, inte ett baksph utanklockrent runt med bättre fart än vanligt   Tyvärr låg kameran i bilen detta pass   


   

 


Sedan var det Guccis tur. Höjde henne förra gången med matskålen i slutet, vilket jag även gjorde denna gång. Skulle jag inte ha gjort för hon kom ihåg vad som väntade och satte av i en jäkla fart    Blir jobbigt att hålla i linan och går det nedför måste jag stanna henne    Framspår men missade första pinnen som låg i vinkel och vid återgången hade hon väldigt svårt. Efter att ha löst det sph hon noggrannare men missade åter igen en pinne. Hallå… 21 poäng får du inte gå över   


 

 Nu tog jag upp den och lekte och hade jätte kul och lossades äta Frolic    tog skruv för inte en endaste pinne missades sedan   

Tänk vilken old Lady att jobba på med så mkt hjärta som hon gör vid 70 års ålder   


       


Sedan var det dags för uppletande, fortfarande inget regn utan varmt som 17 och plagg efter plagg togs av. 2 vill jobba, en vill sova   


   


Först ut Gucci som körde 3 perfekta skick men lite tugg, tog ett tag att hitta den hårda plasttuben till dammsugaren, men den ska jag inte använda ngt mera. Alla tre hade problem med den. La 4 föremål långt ut för både P och G vill inte gå ut men det var inga problem idag   


   


Porschen hade vilat sig i form för satan vad duktig hon var. Bara tuben hon hade problem med men den ska jag kasta. Inte ett tugg och galopp in och ut   . Min vackra Porsche   


     


Sist ut var L och meningen är att hon ska lära sig att vänta lite och fokusera innan jag släpper på. Hon blir så sur när hon får vänta så knoppen är inte med utan det blir bara spring första minuten.

Noggrant gick vi fot upp till linjen sedan plockade jag långsamt ihop kopplet. Hon sitter som på nålar, knäpp tyst och andas knappt för att få ordet ”leta”. Far iväg som laddad med top fuel och hittar direkt första. Hon är så lätt och snabb i skogen och jobbar med hög nos, schäfrarna vill jobba med nosen i backen. Jag är så glad över hennes vita svanstipp som är lätta att följa i högt gräs. I arbete bär hon den högt över ryggen och viftande rörelser så jag behöver aldrig oroa mig för vart hon är.

Jag tränade även på att bryta henne i arbete och kalla in, det gillar hon inte    Hon vill jobba själv utan att jag lägger mig i, kan ju vara så att en jobbare/ svamp plockare kommer in i rutan på tävling och jag måste kalla in.


Dom sista bilderna är på den där jävla damsugar prylen som även hon hade svårt att hitta, men hon har här fått vittring och då är hon envis och ger sig aldrig. Vilken hund hon är, jag är så jäkla impad av mina 13 kg Guld   


              


Åt lunch och kollade fb, men när kommer det där utlovade regnet?

Såg mörkt ut men nu hade 2 timmar gått och det var dags för Lizzie.


   

Var ett misstag att låta henne spåra sist. I fortsättningen ska hon få gå först. Visserligen framspår men hafsigt och slafsigt. Precis innan första pinnen gör hon som jag misstänkt på tävling, väljer vilt en liten 5 meters tur, men nu ryckte jag till och gnällde på henne    eftersom pinnen låg direkt när hon började spåra drog jag på en jädra belöning. Därefter blev det bättre men dra på trissor, 500 meter senar gör hon lika dant och då blir jag super sur, rycker tillbaka henne och skäller ordentligt så hon blev jätte låg   

Ångrar mig direkt men gjort är gjort, får jobba lite för att få henne att spåra men nästa pinne är fastbunden och bara det är en sådan rolig belöning så hon blir helt till sig. Hon behövde nog lite hårdare tag ibland, efter det gick det väldigt bra och rådjuret som skuttade fram brydde hon sig inte om. Jag börjar lära mig att ta i med hårdhandskarna med henne. Tycker hon ser så ynklig och låg ut men det är bara spel. Hon tål bra mkt mer än vad jag tror   

Frukosten väntade i slutet och hon var så glad, jag med. Ska bli spännande att spåra nästa gång och se hur hon tog till sig  min lilla sockerbit   


             



Vilken fantastik morgon men mina underbara hårbollar. Regnet?

Det kom kl. 19.30, dom där metrologerna måste vara Sveriges mest överbetalade yrkesgrupp   




                                                  

       Over and out / Susan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards