Direktlänk till inlägg 6 augusti 2014

Fiskelycka

Av manhofs - 6 augusti 2014 22:09

Bland det roligaste jag vet är att fiska   och jag drömmer om att en dag kunna åka på lite fiskesemestrar, men det får vänta tills jag slutar jobba.

 Kanske är jobbet som gör att jag längtar ut till båten och den vackra naturen?

 När man kommer tyst kommer glidande i båten, förd av strömmen får man möta alla möjliga djur som överraskat tittar upp drickandes vid strandbrynet. Ingen som gaggar om dittan och dattan utan tystanden och den rena luften tömmer skallen på ogräs och får mig att må så himla bra   


     

I naturen vet man aldrig vad man har nöjet att stöta på och till min stora glädje kikade en nyfiken säl upp precis utanför Lantfjärden. Men stora vackra ögon låg den där och guppade   

En svanfamilj ville som vanligt vara med och kolla in fisket men dom skrämde vi iväg. Dom kan nyfiket picka efter dragen och det vore förfärligt   


     


Fiskelådan och ngt spö är alltid med men det är inte alltid man får ngt. Vissa dagar kastar och kastar men men man får inte ett hugg, andra dagar kan man lyckas fånga en och annan firre.

Men ytterst få dagar var som i måndags då jag drog upp fisk på fisk. Jag fick så mkt så jag orkade inte fortsätta och badade istället   

Perre och jag är 2 helt olika jägare. Förr blev vi ofta ovänner    men idag har vi accepterat varandra och är tysta. Han ska envist ha ihjäl allt han får upp, i förvisso till mat men är man ute så ofta som han är kan jag tycka att det räcker när man har till ngr middagar och låta resten simma.


Jag å andra sidan har väldigt svårt att döda en endaste fisk. Tycker vi har så mkt god fisk på Zum så jag behöver inte döda flera. Däremot så bryter jag snabbt nacken av dom om dom är skadade, men sitter draget, som det oftast gör lätt i läppen, säger jag tack   och låter dom simma vidare    


   


Perres fisk   


       

Alla andra fiskar på bild var Susan`s, och dom simmar lyckligt vidare   

 Hade kanske tänkt filea ngn till men vet Ni att när jag drog upp dom största så simmade oroligt andra stora abborrar med upp och försökte rädda sin kompis   medans den kämpade för att komma loss. När jag väl försökte fota det skedde det inte ngn fler gång. Men jag blev så rörd   och tänkte att det var man eller fru abborre som försökte rädda sin partner och inte kan jag då lägga den i stekpannan   


Lite ödets ironi att jag fick alla fiskar och Perre bara 2   


       


Sjön suger så vi styrde kosan mot en restaurang på Muskö som jag tyckte var dålig    Ljummen öl, lamfärsbiffen bestod av för mkt ströbröd och trotts att det kostade för 159 kr fick man inget smör/bröd eller sallad… jo det låg redan på tallriken. Salt/peppar kar hade dom varken gjort rent eller fyllt på så det hängde klibbat på sidorna av karen, inget för en yrkesskadad   


     


Fortsatte att glida runt på havet, badade och fiskade. Havsörnen svävade över våra huvuden, skarven flög förbi i ett och kanadagässen gjorde som vanligt, bajsade ner   


Bävern har byggt ett stort bo i viken men den sov nog. När vi la till vid bryggan blänkte det till i vattnet och när jag böjde mig ner för att titta närmare såg jag två fina abborrar vinka    med sina fenor som tack för ytterligar en sommar ihop. Det kan även ha varit solsting, men sagan är oftast roligare än verkligheten så jag är helt säker på att jag såg vad jag såg   




                                                  

     The End/Susan

 
 
Lindha

Lindha

7 augusti 2014 09:48

En tur på sjön måste vara lika underbart som att vara i Norrland :D
Synd på den dåliga lunchen, tycker generellt att många stället är dålig numera, dålig service, kall mat osv osv... Trist, men gissar på att du håller flaggan i topp ;)
Kram

http://vildarnas.se

 
Ingen bild

Susan

7 augusti 2014 10:45

Man försöker hela tiden att förbättra sig men att servera ljummen öl eller ställa fram skitigt,klibbigt salt/pepparkar som dessutom är ihopklibbat inne i flaskorna och inte påfyllt känns så elementert. Att sedan alla har lika olika smaker och det inte faller alla i smaken kan så vara. Helheten blir inte så rolig då, extra tråkigt när man betalar 580 kr :((
Kram

 
Ingen bild

Lindha igen

7 augusti 2014 21:42

Beställer oftast en burgare på samma gamla vanliga ställe.... Men när det blir köphamburgare och ingen känsla tappar man suget :( Hört om er goda snitzel, är nog dax för en sån ;)
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards