Alla inlägg under juli 2014

Av manhofs - 6 juli 2014 21:56

I vintras bokade jag min drömresa som jag funderat på en längre tid, Island. Problemet är att man ska uppleva Island på sommaren och då jobbar oftast vi. Men med god planering fick vi ihop ett fullspäckat program som i det stora hela uppfyllde alla mina förväntningar.


       


Vi landade på måndagen och drog igång med ett spa bad i Blå Lagunen. Det blåste polarvindar så det var helt ljuvligt att krypa ner i hettan. Den vita leran ni kan se i ansikten smörjde vi med in oss i. Huden blev helt ljuvlig len och ren.


   


Det blir ju aldrig mörkt nu på sommaren och utsikten från vårt hotell var fantastiskt. Huset till vänster i bild är nya konserthuset Harpan som var väldigt vackert.Jag har ju följt vädret hemifrån så var beredda på kyl/regn och behövde aldrig frysa.

              


Upp tisdag morgon för en rundtur längst Gyllene cirkeln. Första stopp var vid kontinentalplattorna som delar Nordamerika och eurasiska kontinenten åt. Mäktigt att gå över två kontinenter. Kyligt och kallt med fickpluntan värmde.



   



 

Sedan åkte vi vidare mot Geysirområddet, där finns varma källor och Islands mest aktiva gejser, Strokkur, som har regelbundna utbrott var femte minut. Dom var ca 100 grader heta så fickpluntan fick vila ;)


         


Vid vattenfallet Gullfoss blev det dock så kallt igen så pluntan fick kika ut.


 




Eftersom vi bodde mitt i byn var vi ute varje kväll och festade lite. Men man är bra mör av vädret, tidiga mornar och fulla aktivitetet så det blev ganska stillsamt. Maten är helt fantastiskt god måste jag glatt meddela med mkt färsk fisk och underbar lamm.


                             


På onsdaged fyllde jag 50 år och det ville jag fira på hästryggen. Det blev en fantastik långritt hela dagen genom skog, äng, floder, upp/ner längst bergen för lunch uppe vid varma källor. Pigga och fartfyllda hästar med ledare som ville tölta mkt. På kvällen blev det fest på byn   


                   


På torsdag var vi som planerat slitna så det blev vår första sovmorgon och egna upptäckter av Reykjavik. Kl. 17 klev vi ombord på fartyget som skulle ta oss ut på valsafari. Tyvärr störtade en glidflygare i havet och all tillgängliga fartyg hjälpte till att leta. Var lite läskigt när man fick in ballongerna i kikaren och lika skönt när man insåg vad det var. Kallt som satan men vi hade ju resurser att värma oss   


           



På fredag morgon skulle jag ha fiskat torsk men vi fick en gratisresa som tack för att alla letade, utan resultat efter den försvunna personen. Tyckte det var mäktigare att få en skymt av en val än att fiska så vi klev ytterligare en gång ombord på valbåten. Vilken mäktig känsla att se dessa magnifika djur klyva ytan. Hjärtat börjar sken iväg av glädje.  Mycket mer än så här fick jag inte med på bild. Det går fort när dom andas och sedan dyker dom igen. Som närmast kom vi 50 meter och då känner man deras dåliga andedräkt   


 


Underbart är kort och det var dags att åka hem för at fira med nära och kära. Kan varmt rekommendera Island. Ett mkt dramatiskt och storslaget land med vänliga mänskor och mkt att uppleva/se. Tar man bara med sig varma och vattentäta kläder så får man en resa man aldrig glömmer.



                      Hej då/Susan



Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards