Direktlänk till inlägg 31 juli 2014

Skördefest.

Av manhofs - 31 juli 2014 00:07

Nu har årstiden kommit där buskarna förhoppningsvis ger skörd efter månader av omsorg.

Klippning, gödsling, besprutning och vattning ger i bästa fall tunga grenar av frukt, eller som mitt plommonträd, inte ett dugg  


     


Jag har fullt med vildvuxna hallonsnår som ger fantastiska bär att koka saft/sylt på   

Dom är inte så saftiga att stoppa i munnen men väldigt aromstarka och ger utmärkt karaktär och syra till allt annat.


 


En annan kväll plockade jag av mina blåbär, jo jag tog lite från andra tomter med så hinken blev full   


         


Sedan var det dags för vinbärsbuskarna. Tunga grenar som gav en jätte skörd    Plockar inte soprent utan spar lite att gå och mumsa av. Smakar så gott med nyplockad frukt.

Flocken hänger med och busar runt om eller slår sig ner och kollar på mina arbetsuppgifter  


 

Veckans rädisoskörd med starka smak som går åt till frukosten   


 




Smultronen gör jag inget annat med än att ha i müslin   


     


Iår kokade jag saft av det mesta förutom blåbären som ligger i frysen.  Kastrullen fungerar inte på min nya spis men med lite tankeverksamhet   löste jag det ute på balkongen. Tar en 4 timmar minst innan jag blir klar. Flaskor ska sköljas och värmas och man får passa i ett. Tappar inte av på flaska direkt som många gör. Tyckte jag fick så ojämn smak på saften då med bara ngn flaska som var utmärkt god, sedan blev det för mkt socker eller för lite socker i dom som tappades först/sist.


 


Dagen efter får man diska och skura upp klibbiga saftrester och fruktbitar. Har kall/varmt vatten ute så jag bär ut heal rasket och gnuggar .


   


Blev så sur på mig själv    Har haft ett år på mig att beställa nya fina etiketter från ngn nätsida, men så har jag glömt det. Nu har jag inga etiketter till mina flaskor och jag som glömmer så fort. Har aldrig ro att sätta mig och leta på nätet men jag får försöka göra det en regnig dag. Tänkte förtrycka in ” Manhofs saft sommaren ……” likadant med sylt. Fyller jag bara i årtalet varje år och allt är klart   


   




Nu kan skördefesten börja. Hyllorna är tunga i vinkällaren av jordgubbsylt och saft, frysen full av blåbär och sinnet tillfreds av att allt är skördat och tillvarataget. Det är som när man fått in höet i ladan eller fyllt upp vedboden, man känner sig rik   


 


Hade tänkt att slut min berättelse här, nöjd över det jag har. Men så rotade jag runt i min vinkällare som inte är klar ännu    I vinter ska jag göra i ordning där inne. Inte dyrt men tid/lust har inte funnits.



Stötte då på min underbara kruka som är betydligt äldre än mig och som jag fick i gåva för att den skulle komma till användning just i vinkällaren    Ni som har fått uppleva den underbra doften av jordkällare och som mig sprungit ärende för att hämta en det ena, en det andra åt mormor i Tanilla/Finland vet vad man ska ha däri   


Ni som lever fattigt utan den underbara upplevelsen får ge er till tåls, jag hoppas fylla den i höst.





                                                  
                           Hej då / Susan   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards