Alla inlägg den 24 juli 2014

Av manhofs - 24 juli 2014 21:44

I varenda jäkla saga måste det dyka upp ngn ond orm   och förstöra eller hota lyckan. Det kan liksom aldrig vara totalt lycka utan ngt moln som skymmer i skyn   


I mitt paradis heter dom Spanska mördarsniglar och jag vet inte vad jag måste söka först för?

Psykakuten eller ryggakuten    Varenda natt ger jag mig ut på snigel jakt och det har blivit som en läsare skriver ” en mani” på att utrota dom små slemmiga svinen   


 

Jag tror dom har ngn enzym i sitt slem som bryter ner växterna och gör det lättare för snigeln att äta upp dem. Dom första dagarna man sätter ut sina plantor är dom som mest aggressiva sedan verkar det som om växten rotar sig och då står dom emot bättre   


 


Värst är dom som ser ut som riskorn och är svåra att upptäcka, vilka mängder dom sätter i sig   


 

Jag var så glad över mina solrosfrön jag sådde i April    och har tufft vakat och beskyddat mina späda plantor mot fiender   


   

  Som Ni ser så har solrosen mot spaljén börjat krokna och jag trodde det var vätskebrist. Men hur jag än gjorde försämrades hennes tillstånd, så jag klippte av blomman som jag nu har i en vas. Såg när jag tog upp roten att dom satans sniglarna har bitit sig igenom stammen   .



 

Kolla in tänderna, dom är riktigt stora och vassa så på en kväll hinner dom ställa till stor skada.


   


Dom älskar även min Hortezia och stridern går blodiga varje natt. Som ni ser gillar hon inte snigelns gift men än så länge har hon inte dött och blommar trottsigt vidare   


 


Nu har vi kommit till växthuset och dess nya plats. Tycker det fungerar riktigt bra och växterna tar sig bättre än på andra stället. Sedan jag tog denna bild i måndags har solroserna vuxit över taket. Nu längar jag tills dom slår ut och så är jag såååå nyfiken på mina två stockrosor som växer mot väggen   . Hoppas det är ngn vacker färg som gör mig glad.



 Mina sådda  smultron trivs enormt och varje dag kan jag plocka 0.4 dl ca. På förra stället gav dom frukt fram till November. Lilla gröna busken som tittar upp är en fikonplanta som tar sig.


 

 Här kommer min Halloween pumpa  utfarande som en stor drake. Tycker den är läcker och har inte alls lust att knuffa in den i ett hörn. Folk får lyfta på bena om dom ska förbi   . En pumpa är redan på gång   


 


       

 


Fruktskörden blir inte så stor men efter vad dom gått igenom är jag förvånad att jag får ngt    Dessutom blommade persikoträdet när det var som kallast och allt dog.

Ett ynka fikon och lite druvor, så det blir till en ostbricka


 


 Nu har vi klivit in i växthuset och tittar på min stora buske jag tog hem från Rivieran för en 12 år sedan. Är så rädd att den ska dö, även om den klarade denna vinter, så jag planterade om den så den slipper snö   


 


Härliga chiliplantor    och en gul squash som jag inte tycker om   


   


Alla mina blommor jag bar hem från Thailand lever och frodas.


 Rädisor i olika skeden, sår varannan vecka då jag äter mkt rädisor . Längst bak är det purjolök men den verkar ju totalt värdelös att så. Kommer ju vara klar att skörda i December med den takten


 Ny sorts druva utan stjärnor som ska vara söta. Trodde den gamla skulle dö därför köpte jag en ny, men ska jag börja trampa eget vin är det ju bra med lite flera stockar   


   


Pappas frön från Japansk mimosa tar sig bra. I tomma krukan satte jag en nectarin stjärna som börjat gro inne i sitt skal. Vet inte om det fungerar men det ska bli skoj att spana på min jordhög    en vacker dag kanske det sticker upp ett blad.


 


Det här vet jag inte vad det är?  Den växte som ogräs så jag satte ner den i backen och hoppas på marijuana eller annat rökbart gräs    Ska rulla mig en joint som får Monica Lewinsky att bli avis, strutta runt topless med Bob Marley i bakgrunden och ropa ”Peace doode” till alla grannar     


      

 


Om vi promenerar vidare till dammen så står näckrosen i blom. Så mkt väntan och pyssel för ngr få korta dagar med  magnefika blommor. Min flaska jag hittade i skogen växer det så det knakar i, lustigt att dom överlever där inne.


     


Rundar vi växthuset kommer vi till min  gammal syrenberså som tog mkt stryk av den hårda vintern för 2 år sedan. Greppade sågen och började såga ner den förra veckan. Ska försöka bli klar ngn dag och sedan gödsla upp med koskit. Här är min lila stensamling som jag ska ha till saker….vet inte bara till vad för saker   Men ser jag fina stenar hamnar dom i byxan   


 


Mina finaste 3 musketörer   


 


Min trumpet blomma börjar åter igen slå ut i blom   


 


Ja mina blomstervänner, mycket tid tillbringar jag som min gumma, med rumpan upp i luften. Tycker det är avkopplande och roligt. Jag är ju inte heller själv utan hela min flock är hela tiden med runt om och både hjälper/stjälper i sina försök att roa sin matte   



                                                  


                          Hej då   / Susan

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards