Direktlänk till inlägg 19 maj 2014

Plötsligt så händer det.

Av manhofs - 19 maj 2014 20:56

Vaknade tidigt i tisdags morse. Fodrade djuren sedan satte jag fart med mina morgonsysslor som vanligt . Noterar hur en stor lastbil med grävmaskin på släpet smyger förbi och jag tänker ” undra vem det är som ska bygga sitt hus nu? ”

Under tiden jag håller på kör han fram och tillbaka, backar upp på granntomten för att sedan köra bort… och komma tillbaka   . Jag kan inte låta bli att fnissa för mig   själv för under mitt husbygge blev jag inte impad av dagens lastbilschaufförer. Ju yngre chaufför och ju mindre lastbil ju svårare hade dom att komma in mellan mina grindstolpar  . Emedan de äldre chaufförerna körde in de största lastbilarna utan att knussla  . Undra om de kör upp på en raksträcka utan rondell nuförtiden   


Skratten blev kort för när jag kliver ut för att gå långpromenad med hundarna står killarna nedanför grinden och vill prata. Dom ska gräva på MIN TOMT   .


Satan vad rädd jag blev. Jag har inte beställt en grävare och jag SKA INTE gräva ngt. Efter ett tag visar det sig att de är utsända från kommunen och ska gräva upp min uppfart för att äntligen lägga ner rätt trumma som förhoppningsvis kommer att göra så att vattnet rinner av. Jag har ju bråkat om detta i 1 ½ år. Dom rev bort min förra trumma utan att lägga ner ngt nytt. Förra sommaren tjafsade jag så mkt så de kom de och la ner ett icke godkänt vattenrör som är 9 cm, det ska enligt lag vara 25 cm så att inte löv täpper till  . Nu var ju inte det ngn fara för de la röret så högt så vattnet rann inte ut   


 



Det övre röret är under min uppfart, det undre från andra sidan vägen. Lär ju aldrig rinna in ngt i det övre   


    


Det kanske inte syns så bra i bild men jag har ju inte heller ngt dike. Det grävde de bort när de sänkte vägen för att sedan höja vägen   . Avsaknad av dike gör att allt vatten som rinner till från andra tomter nu tar sig upp på min tomt med översvämning som följd.


     


 



Det dök upp 6 st killar som var jätte trevliga och jag frågade vad dom skulle göra åt mitt dike? Skulle de inte åtgärda det nu när de var här och grävde?  Nix, dom hade bara i uppdrag att byta ut röret.

Jag visade mina tomt som fortfarande är vattenfylld på vissa ställen, och de förstod verkligen mitt problem. Nu menade de på att det var mitt fel för det fanns inga diken   . Tråkigt att jag har kort på att dom grävde bort diket för över 2 år sedan och sedan dess började problemen   


 



Det var ju tur att jag inte hann ta långpromenad innan de började gräva, och att Perre som skulle köra över maskiner kunde ställa de ngn annan stans.Hade varit lite svårt att få ut bilen    Men man ska väl inte gnälla över att de kunde ha förvarnat med ett brev    utan vara glad över att de kom   



Första dagen såg det ut så här när jag kom hem.


        


Ett försök till dike men inte mkt mer. Problemet är berget som ni ser längre fram i bild. Där har kommunen sprängt för grunt. Dom har helt enkelt glömt bort att bygg dike som ska leda bort vattnet. Killarna som var här sa att förmodligen kommer kommunen att åka på att spränga ut där och sänka så att vattnet rinner undan   


             



Nästa dag hade de fortsatt att gräva ur och lagt på grus. Min brevlåda planterade de om jätte bra, sist lutade den, och nytt fint grus la de på uppfarten. Å vad jag blev glad    Ett mindre problem att gnälla på. Nu hoppas jag verkligen at diket fungerar & det rinner ut, men jag kommer inte att ge mig. Dom har gjort fel som jag dessutom snart måste betala ett par hundra tusen för i vägavgifter   , då ska de göra rätt med.




Men just nu är jag super nöjd. Hoppas dom ordnar staket med. Det hjälper att ligga i och tjata, plötsligt så händer det och man får rätt   




                                                  


              Bye bye / Susan    



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards