Alla inlägg den 11 maj 2014

Av manhofs - 11 maj 2014 23:55

Nu hade jag skjutit tillräckligt länge på vårens smutsigaste jobb, tömma dammen. Undanflykterna har varit mång men igår satte jag fart. Dammen är som ett litet skötebarn och mitt första projekt jag satte igång med när jag 1984 köpte min tomt. Mina föräldrar har alltid haft damm och under alla mina år fiskade jag tidigt på våren ett stim med abborrar som jag matade under hela sommaren, för att på hösten åter igen sätta tillbaka ner i Gudö å.


 


 


Min allra första damm hand grävde jag med den blev för liten för att ha fisk i. När jag fick en ny granne som hade fullt med maskiner bad jag honom gräva ut en rejäl damm. På den tiden hade jag inte inhägnat så jag vågade inte ha för djup/ stor utan denna fick duga. Det syns inte så bra men det går en skåra från platta stenen uppe i bild och där har jag gjutit in en slang för att ha ett vatten fall. Just nu har jag en för klen pump så det ser mest ut som en prostata sjuk 80 åring pissar   


   



Dammen tog 3 år att få helt klar. Vet inte hur många säckar med betong som jag burit hem och för hand blandat till men ni kan ju på nöjets skull lyft på en när ni är på en bredgård nästa gång  . Dom är grymt tunga så det tog tid. Jag ändrade mig i ett och varje vår byggde jag till ngt nytt. Nu är det en ny duk men under är det helgjutet av ren  women Power   


 


Min näckros blommar praktfullt i Juni med stora rosa blommor   Redan nu har den kommit upp ovanligt långt men det blev aldrig ngn is på dammen iår.

 


Vattenliljorna blommar länge i vackert lila   

 


Den här näckrosen har aldrig blommat och jag tänker varje år att den ska jag kasta   . Men likt iår när jag står med min klena växt i handen så tänker jag " iår kommer du att blomma" så åker den ner igen   


   


En blyg vattenfestival anka ihop med en and.


 


Flaskorna har jag hittat under hundpromenader i skogar. Kastade av ngn slarver som blev bo åt diverse frön och smådjur. Jag bar hem flaskorna och la vid dammen och som Ni kan se lever dem vidare åtskilliga år senar. Kanske med nya gäster, kanske med gamla men ngr har tak över huvudet   


    



Dammen skänker ro och fridfullhet och under sommaren släcker den törst åt naturens vilda vänner. Förr kom skogens stora djur men sedan staketet kom upp får dom törstigt kika in. Nätter som i fredags när man har jobbat och haft idioter till gäster är det skönt att sätta sig i hammocken med en kopp te eller ett glas vin och tömma skallen   




För ngr år sedan började Haninge kommun att jobba på en ny detaljplan som vi som bor här fick vara med att påverka. Jag tog tillvara på mina rättigheter och sprang ofta upp på byggnadskontoret för att diskutera, då mina kunskaper är små i ämnet   . Ett val som vi markägare fick göra var att bestämma i hur många tomter vi ville stycka våra tomter i. Jag har som många andra 6000 kv. Jag vill inte tätbebygga för mkt men tänkte att 3 st tomter vore lagom. Mina grannar på mina sidor ville stycka i 4 och 5 tomter.




Åkte glatt upp till kommunen, på den tiden behövde man inte boka möten. Ville gå igenom hur min styckning skulle gå, då han upplyser mig om att det skulle bli 2 st skaftvägar upp längst mina tomtgränser. På baksidan skulle ju kommunen bygga väg så det skulle ha inneburit vägar runt hela min tomt    Jag blev helt förkrossad och kunde bara tänka på att min damm skulle rivas och en väg skulle gå igenom den. Killen på kommun frågade varför jag blev så ledsen och jag förklarade att jag ville behålla min damm   

 Han såg lite skeptisk ut över vad han trodde var en löjlig bortförklaring till deras vägbygge och jag hade fullt sjå att förklara om alla år jag gjutit, fontän och vattenfall. Skadeglatt lotsade han mig in i ett modernt rum och kopplade upp sig på deras senaste dator. Den kopplade upp honom på satelit och han zoomade in min tomt. Ni skulle ha sätt hans min när min stora damm, mkt väl synligt dök upp med hamock, blommor och trampcykel som jag och syster trampat runt på som små kottar   


Han tog genast mitt parti och kutade argt ut ur rummet för att efter ett tag återkomma med en plan. Jag skulle ändra så att jag bara fick stycka i 2 tomter. Detta skulle göra att mina grannar bara fick stycka i 3 och 2 tomter och på detta vis skulle ingen väg byggas    Genas t fyllde jag i alla papper och mkt nöjda skiljdes vi åt. Han hade räddat en damm vilket kanske inte är ngn fjäder i hatten men min tacksamhet kommer han för evigt ha   


     




En strålkastare är på reperation sedan blir det lite ljusare. Jag har även fjärstyrning så jag kan från sovrummet tända min fontän och höra den porla på sommarnätterna innan John Blund infinner sig   



 


Ja mina blogg läsare, det var en historia om min damm. Lika lycklig som mina lyckliga ankor är jag och efter alla turer står den där än   

Ny vecka väntar med nya äventyr.



                                                  

                                                  
                                    Take care / Susan   


Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards