Direktlänk till inlägg 14 april 2014

106 mil.

Av manhofs - 14 april 2014 22:41


Årets första tävling på G och kl. 04 ringde klockan och färden ner i landet startade. Lizzie skulle tävla i högre spår.


 


 


3 timmar senar var vi framme och dogsen fick komma ut och kuta i soluppgången. Kallt och blåsigt   


   


Lottning och jag drog nr 4 i min grupp.


  


Perfekt spårupptag och spårning av L med dubbel 10 i betyg    Det var tufft att hänga på då det gick upp och ner större delen med stenigt underlag så jag halkade hit och dit   

     


Hon kändes lite avslagen och det var inte varmt så jag funderade på hur jag skulle värma upp henne inför uppletandet. ?  Bestämde mig för att inte göra ngn övning utan tog ut Gucci istället. Hörde av det andra tävlandet att deras hundar gick utanför rutan men funderade inte så mkt på det.

Kommer fram till rutan och det är mkt publik som står nästan på baslinjen. Får typ knuffa mig förbi TL, domare och publik och bestämmer mig genast att gå ner i vänster hörn oavsett hur vinden blåser. Jag visste inte om L skulle kolla på publiken vilket är ovant för henna. Lite småslött sätter hon sig ner och jag tänker ”jäklar vad hon är seg”, säger ”leta” hon hunden sticker iväg som en oljad blixt och försvinner ut i bakkant på rutan , bye bye   . Jag får tillt och börjar rota i skallen efter regler   . Vad säger domaren och jag ropar tillbaka henne? ska jag ropa hit? Nej jag ropar häråt så kan hon söka vidare eller kollar hon inte bara av och börjar sedan jobba som vanligt?


Tiden går och L  letar som en tok….för långt ut så jag klämmer i med ”häråt”. Då vänder hon tillbaka och plockar ett föremål, som hon tappar 5 meter framför mig….och inte tar upp utan kommer in och sätter sig. Skickar om och då kommer hon perfekt. Skickar igen och även denna gång går hon ut ur rutan så jag ropar in henne igen. Då plockar hon ytterligare ett som hon avlämnar fint. Då säger TL ” 1 minut kvar ” Skickar rakt ut och genast markerar hon ett föremål som hon har svårt att lokalisera men alla ser att hon har det i nosen. När TL säger att tiden är ute tar hon upp det och kommer in för perfekt avlämnade men lite tugg. Hon brukar inte tugga men jag tror hon blev så glad för hon fick leta länge för att hitta den.

Jag fick betyg 8/8 av domarna. Alla hundar hade varit utanför men hon var den som löd komandona och jobbade hela tiden. Dom tyckte det var lite ostrukturerat men det tyckte jag med för jag tappade typ alla mina planer när hon jobbade så superkonstigt   . Dom drog för lite tugg och för att hon inte tog upp sitt föremål hon tappa. Jag blev förvånad över att jag fick betyg på sista föremålet men domaren sa att det var uppenbart för alla att hon hade det i näsan och hon letade utan att ge upp, då vore det fel att dra av det bra för att det gick över 2 sek i tid.


 


Hade behöft 196 poäng för att bli uppflyttad men det fattades 1,75 fjuttiga poäng   . 10 på platsliggening och 10/9 på kryp annars var hon inte sig lik. Hon blev osäker på TL som var gansak barsk och ville ha koll på honom. Gjorde bågar ifrån honom och på hoppet gick hon tillbaka för att undvika honom. Med blytunga steg gick jag av plan och gick upp och ringde hotell för mig och förlängde Porsches vistelse på hundpang. Hade varit för trångt för henne i bilen hela helgen & ingen kunde tyvär passa henne.


 

Bara att rasta hundarna och susa vidare ner i landet och Smålandsstenar. Checkade in på hotell Nissastigen.


 


Hundarna fick egna bäddar, tuggben, vattenskål och leversnittar. Kallar jag hundvänligt    Tog en siesta sedan bilade vi ner till klubben och tränade lite, framför allt Gucci.


Frukosten serverades först kl. 8 men personalen kom med en kylväska som jag fick behålla med 2 juicer, kokt ägg, 2 smörgåsar, sked, servetter, färsk vattenmelon och en Daim samt kaffe   


 


Var halv 8 vid Skeppshults bruk och rasta de hundarna. Första hund blev chipp kollad och det var vi. Lottade start nr 3. Det står 8 men det var 5 st lägre hundar i gruppen innan.


 


Min spårläggare körde ut mig och vi fick vänta över en timme i växlande sol, spöregn. Skulle ha gått ut kl. 9 enligt honom, men dom kom halv 10. Jag hade innan fantiserat om de fantastiska skogarna i Småland men detta var bland det sämsta spåret jag gått. När vi kommer ner till rutan vill domarna gå in mitt mot rutan men det gick inte för det var taggtråd där, så alla får gå in i rutans vänstra hörn och gå längst linjen upp. Skickar ut i kalhygge med massor av sly så linan fastnar i ett men L letar på emedan jag sliter loss linan 3 gånger. Plockar upp sph som går åt vänster och ända fram till första pinnen är det kalhygge som jag fastar och ramlar i. Allt virke är snorhalt efter dagar med regn. När vi väl kommer in i skogen plockar hon 2 pinnar sedan har hon svårt att bestämma om det går rakt fram…över ett träsk   . Jag trodde ju inte det men mkt tveksamt sph hon ut där och jag klampar med. Försöker se om det finns stövelavtryck men när jag vänder mig om ser jag att det är så mkt vatten så mina avtryck försvinner så fort jag drar upp stöveln. Hon tar sig över men för att göra en lång historia kort så tar det slut där. Bestämmer mig för att ringa sph läggaren så får han komma ut och hämta oss.  Efter träsket hade han gått i kanten och sedan vinklat över det igen så det blev för svårt för oss. Kanske var hon trött efterlånga helgen men jag tror inte hon hade grejat det ändå. Detta var sista bilden efter pinne nr 3, sedan börjar träsket i det gula längre fram i bild.


 

Dom har som policy att alla som tävlat får fortsätta tävlingen även om man bryter spåren. De menar på att vi har betalat och de har räknat med att jobba hela dagen så då får de som vill köra vidare   . Funderade på det ett tag men eftersom jag hade många timmar hem i bilen valde jag att köra på och hämta hem min Porsche.


106 mil kanske i onödan men jag lärde mig lite nytt och träffade  trevligt folk. Synd att det inte gick vägen men så är det med djur. Nu tränar vi vidare, nästa gång…eller näst nästa håller det hela vägen.




                                                  


   Ciao / Susan mot nya mål   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards