Alla inlägg den 6 mars 2014

Av manhofs - 6 mars 2014 23:24

Många av mina vänner undrar vad jag egentligen gör när jag åker och tävlar i spår och hur kan jag lägga så mkt tid på att träna det?


Det är väl som i all tävling, vill man bli bra måste man träna och är man två så gäller det att träna sin partner med. Gäster kan säga att ” det var ju hunden som var duktig och vann ”. Personligen ser jag all sport/ träning mellan djur och förare som team work och båda parter måste göra sitt bästa för att få uppleva en lyckad tävling. Ingen part klarar sig utan den andra och självklart har föraren tränat och dresserat djuret.


Det ligger timtals med träning bakom alla mina tävlingshundar och för att klara utmaningarn måste man hela tiden utmana, vidarutveckla och träna sin hund i varierande träng, miljö, tidpunkt på dygnet och årstider. Jag kommer att visa lite olika filmsnuttar på vad jag tränar på i varje övning. Detta spår är 1500 meter och har bara legat i 30 minuter vilket gör att det är lite svårare för hundarna att följa spåret, vinden och luften gör helt enkelt att det slår upp på gräs och grenar. Ju längre det har legat ju mer exakt kan en tränad hund följa spåret.


Oftast samlas man mellan kl. 7-8 på morgonen på klubben för lottning av startnummer, 10-15 st brukar få komma till start. När det är vår tur lotsas man ut i skogen och en tävlingsledare visar en markerad ruta. Domarna står vid sidan om. Lizzie som tävlar i högre spår ska ha en ruta på 30x30 meter och inom 4 minuter ska hon ha tagit upp spåret och gått åt rätt hål. Spåret ska vara 80-100 minuter gammalt.

Hunden måste själv jobba sig ut, hitt spåret och sedan avgöra åt vilket håll det gå och börja följa det,

Vanliget är att hunden bakspårar, d.v.s går åt fel håll och då hamnar man på 7 poäng för detta moment istället för 10 om dom går åt rätt håll. Kan säga att det är jäkligt surt att börja en tävling med bakspår, man tappar 30 poäng och det är mkt.


 


Spåret i högre klass ska vara 1200 m långt med vinklar åt både höger och vänster och så ska dom hitta 8 st pinnar inom 30 minuter.Varje pinne är värd 19 poäng och sista pinnen är alltid lång.


      


 


Här är lite olika pinnhögar från förra årets tävlingar. Eftersom det ofta är folk ute och tränar från hemma klubben i skogen hittar man ofta lite andra saker än bara tävlingspinnarna, som är märkta med datum och sph nr.

I första högen hittade P en gammal pinne utan datum som alltså ngn som tränat glömt.

Andra högen var 10 poäng.

3:e högen hittade P bara 4 pinnar och efter mkt strul och en trött P var vi tvungna att bryta, hon hade inte en aning om vart vi var.

I sista högen gick Lizzie fint ut och tog två sph som hon växlade emellan och hittade 10 saker, men det drog ut på tiden och vi fick inte fortsätta.

Harhundarna tuggat på pinnarna blir det poängavdrag.



  

Porsche spårar alltid lugnt och fokuserat, fullt fokus på spåret och låter sig inte störas av omgivningarna. Hon är inte så förtjust i pinnarna utan älskar att spåra så jag vill att hon ska stanna till och så byter vi godis mot pinne. Ofta kan hundar vara slarviga i vinklar. Det går åt vänster eller höger men hunden tuffar på rakt fram. Här ser Ni hur P kommer på att hon gått över vänster vinkel, vänder om och jobbar sig tillbaka, tar upp spåret i en cirkel för att fastställa hållet och så vidare. Ni ser även ett vanligt problem, linan trasslar in sig.



 

Här kommer vi längst åkern och vinklar vänster. Där har jag lurat P och gått 10 meter åt höger, för att sedan gå tillbaka i samma spår och upp vänster istället, det kallas återgång. En slarvig hund slösar mkt tid på att fortsätta upp för berget men P märker direkt att det tog slut, jobbar sig tillbaka och så vidare.


 


Här kommer vi i ngt som kallas trängskifte. Vi kommer från ett blött kärr in i en torr och vindstilla granskog och ut i en glänta där det blåser, Ni ser hur nosen åker upp. Matte halkar lite på pinnar och rycker och sliter lite men hon jobbar på. Efter berget får hon vad som kallas tapp, hon tappar spåret. På en tävling hade jag ju aldrig kunnat hjälpa henne för jag har ju ingen aning om vart spåret går utan det gäller att lite på hunden och hänga på. Lita på hunden gör jag till en viss gräns men flera gånger i mitt liv har jag räddat upp en situation där hunden har varit lost, kanske för den har valt vilda djur en bit, det händer att dom byter spå, t.ex om det går en svampplockare i mitt spår. På träning kan man inte hjälp son hund för den lär sig snart att inte ta i om det blir motigt utan vänder sig om och ber föraren spåra vidare. Men med is i magen så hänger jag på och lyckligt nog kom hennes belöning ganska fort, vilket ökar hundens självförtroende och motivation nästa gång att jobba vidare.


 


Lizzie har väldigt bråttom i spåret och far som en ekorre fram lite hit och dit. Lusigt nog så hittar hon alla sina pinnar. Här har jag bundit fast en pinne som hon får kampa loss. Det ökar motivationen till att hitta pinnarna för dom är inte bara döda och tråkiga. Men får dom leka för mkt med pinnarna blir det lätt tugg och det gillar inte domarna så jag varierar mkt belöning och saker dom får spåra efter.


  
 
 

Här kommer Lizzie ut från tät skog vilket igen gör att det blir svårt i en öppen glänta som sedan blir fält. Det blåser ofta mkt. I detta fall luktade det riktigt skunk, skit, dött djur och jag var beredd att hjälpa henne över detta parti. Men jag gillar att utmana mina hundar för på tävling vet man inte vad man möter. Vid stenen hade jag gjort en återgång och gått en 10 meter åt höger, men hon bryr sig inte om att gå ut där, utan läser av att jag har kommit tillbaka och gått åt vänster. Jag har ju grävling på min tomt men inte luktar det som det gjorde här. Tycker hon löser denna uppgift med MVG min lilla sockerbit. Eftersom det var ett svårt parti för henne la jag ut en extra rolig belöning, bollen som vi kastade och kampade med. Nästa gång det blir motigt vill hon jobba vidare.


Tja mina vänner, nu kanske ni fattar lite mer av vad jag sysslar med på mina lediga dagar.

Kul va?   




                                                  


       Kram på er/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards