Alla inlägg den 27 februari 2014

Av manhofs - 27 februari 2014 23:26

Så är man åter igång med träning och det är så himla roligt   

Kände mig så less i december på sjukdomar och elände och luften gick ur mig. Normalt brukar jag ägna vintern åt skidåkning men det har ju varit en riktigt snöfattig och kass drag säsongs    Men en vecka fick jag åka.


 


Startade upp med uppletande för flocken. Gucci brukar oftast bara  vara med och valla rutan för hon är så jäkla kass. Men då och då drabbas jag av ” även gamla hundar ska få jobba och göra lite kul"

Kul……inte för G. Hon har aldrig riktigt klarat av att lämna mig i okänd träng. Hon blir så orolig när hon inte ser mig och såsar sig ut som hon ska bli skjuten   , stannar och vänder sig om med sårad/ängslig blick och frågar i ett ” du försvinner inte va? ”

Sedan slutar det med att jag lackar ur och gapar uuuut    Ser Ni mig träna uppletande med G och hör mig ropa uuuut så kom för fan inte med massor av träningstipp. NEJ   jag vill inte höra om alla gamla klyschor som ” vänta ut hunden”.Jag har provat alla råd under 9 års tid och vet vad som går och inte går.

 Vänta ut henne? Då skulle jag ju likt de i Ukraina få köpa mig ett militärtält och campa i 2-3 månader. Nej på ren lydnad och bestämdhet plockar hon in 4 föremål, med tugg och lite gnäll. Däremot går det som en oljad blixt in till mig vilket vissa domare verkar gilla.....och ja, nästa gång ska hon får valla rutan istället   


 


Porsche jobbar på. Råkar det som denna dag vara i en brant backe ner så blir det galopp  , men annars travar hon runt med gungande och lite småsexig rumpa   . Inget tugg men hinner oftast bara få in 3 föremål…..om ens det. Däremot är det ingen risk att hon kutar över föremål och betygen har varit bra för hon jobbar hela tiden.


 


Lilla yrvädret laddar verkligen igång på denna övning och problemet har varit att hon tjuvstartar och vill inte avlämna sakerna till mig. I vad hon än gör är hon väldigt fokuserad och blir varken störd av folk som talar eller som vid detta tillfälle då en hundägare gick förbi staketet med 2 skällande hundar, hon jobbar på. Nosen är verkligen med från första skicket och trotts att hon flyger fram vänder hon i luften och hon får vittring på ngt  


 


Här är det sista skicket av 7 föremål och hon börjar bli lite trött då det är väldigt brant. Föremålet ligger uppe på en sten och hon vindar in det väldigt fint. Följ lilla vita svantippen så ser Ni hur hon jobbar längst bak i bild. Det är noga att jag inte tar leksaker när jag tränar för de vill hon inte gärna komma in med och det är ju onödigt att tjafsa om det när hon kommer så fint med vanliga föremål.Dra ner volymen för jag berömde lite högt   . Trodde inte hon skulle ta det. Har slutat att berömma så mkt för hon kan släppa föremålet, vi byter godis mot leksak men nu blev jag så glad ...som ni hör.



 


Tiger som legat inne och filosoferat i vinter vill nu vara ute och patrullera.


 


Varje gång jag kör upp med bilen ska han in och torr köra lite. Hoppar jag ut och tömmer brevlådan kan han redan sitta bakom ratten och brumma   


 


Det är så roligt att se hur mkt Zorro och Lizzie tycker om varandra. Ja det gäller ju såklart inte om katten försöker nosa i hennes matskål för då smäller det. Inga problem för det har ju kissen fattat som Ni ser.


 

Lizzie vallar gärna Zorro men hon tycker om det och svinner sin långa svans mellan Lizzies ben och sätter upp hakan för att bli slickad. Helt plötsligt så byter dom så kutar katten efter L som ser beklämd ut   . Ha ha hon fattar inte att katten vill hångla och ju fortare katten kutar ju fortare flyr L. Ibland blir L lite ivrig men då sätter kissen upp en tass i vädret    och det är som att hälla vatten på en gås. Genast lugnar Lizzie ner sig och och så forsätter dom sin lilla lek. Gömma sig i ställning är kul och kuta ikapp   



 

Zorro fick jag raka ner när jag kom  hem för hon var helt trasslig och hade fått eksem :(. Tråkigt att hon inte tål sin egna långa päls   . Nu ser hon så ynklig ut men skorven har redan försvunit och det röda gått tillbaka   


 


Ja det var allt för tillfället om min fina flock. Tänkte berätta om våran spårdag nästa gång.



                                                  


            Ciao / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards