Alla inlägg den 21 januari 2014

Av manhofs - 21 januari 2014 20:31

Efter allt strul med bergsvärmepumpen som lagades tyckte jag det blev lite kallar på köks/vardagsrumsgolven men det var ju svårt att avgöra då vintern och kylan ännu inte slagit till   

Är ju liksom aldrig riktigt ngn ide att klaga för jag blir ju genast översköld med fakta termer om hur en bergsvärmepump fungerar och utomhusgivaren som styr inomhustemperaturen.  Lat som jag är har jag inte heller riktigt satt mig in i hur den fungerar utan jag backar hellre i dessa dissektioner, bara det är varmt   

Men man kan kort förklara att det tar ca 24 timmar innan temperaturen inne är behaglig vid väderomslag.  Utomhusgivaren talar om för inomhuspumpen att ändra temperatur och innan hela den prossesen är klar kan man uppleva det som kallt eller varmt inne.

Förut drog jag ju bara ner/upp elementen så inom ganska snar tid var man nöjd    Nu har jag fått lära mig att det tar ca ett dygn.


Nu är det ju inte bara jag som har svårt att förstå sig på dessa pumpar utan alla som kommer hit har olika teorier om hur jag ska ställa in den   

När även besökande gäster under julhelgen klagade alla över att det var lite kallare just på dessa ytor och  det inte blev varmare när kylan slog till nu efter nyår gav jag mig åter igen i kast med att förstår mig på min pump.

Efter 3 dagars försök gav jag upp och lyfte luren i torsdags och ringde Stefan som byggt mitt hus   

Med gnällig röst meddelade jag att fossingarna var kalla   

Har lärt mig att det aldrig är ngn ide att låta lite besvärad, för då kontrar de med att de ”vi dyker upp ngn gång” vilket kan innebära veckor   

Nej lika bra att låta lite farligt ilsk och missnöjd    Mycket riktigt. Stefan frågade om han kunde komma samma dag och redan halv ett dök han upp   

Måste bara åter igen säga att ha när grymt reko och bra.Alla små problem som varit löser han bums   


 

 

Han gav sig i kast med samma operation som jag gjorde på undervåningen men när han kom upp utbrister han förvånat ” men vad har du gjort med alla vita hattar?”


Har aldrig suttit ngr här uppe svarade jag.


 


Då har elektrikern glömt att montera in sändarna som jobbar med termostaterna som sitter i varje rum på hela övervåningen. Hela vita el lådan med ledningar på övre bilden saknas i undre bild.   Efter att pumpkillen ändrade på alla inställningar i oktober ändrades värmen helt enkelt. Stefan beställde genast hem 7 stycken och nästa vecka kommer de och monterar in dom.


Kan ju påpeka för de som undrar att det kändes jäkligt skönt att ha rätt och det var INTE jag som inte förstod mig på pumpen   


Annars är ju huset helt otroligt varmt och skönt. Hela källaren byggdes på 40 cm isoler leca block så det är varmt på vintern och svalt på sommaren.


 


När jag berättade för Stefan att jag ville bygga ett hund rum, och när han förstod att jag menade allvar    kom han på den genial iden att även dra in värmeåtervinning i deras rum. Den luften fraktas till pumpen och omvandlas till varmluft. Det innebär att det aldrig blir fuktigt i deras rum när man t.ex tagit en långpromenad i regnet och åker till jobbet. Så fungerar det i alla badrum och kök. Så mina hundar bidrar till lägre elkostnad och har alltid frisk skön luft i sitt rum när jag jobbar   


Roade mig med att räkna ut min elkostnad för hela 2013 och höll på att ramla av stolen    8700 kr för en stor villa med alla maskiner mm som jag använder. Kan inte fatta att det är så billigt med bergsvärme   


Annars blir man inte klok på alla regler när man ska bygga hus    I Haninge kräver de att man gör en luft lekagetest på nybyggda hus. För att klara den byggde de väldigt tjat och tejpade t.ex runt fönster innan de gipsade. Mitt hus hade det bästa värdet han uppmätt.

Då kommer sotaren och gör en besiktningsinstallationstest av mina öppna spisar och konstaterar att huset är för tätt    Det kan bli syrebrist om man inte öppnar upp fönster när man eldar och kräver att de installerar 2 st friskluftsintag   . Så nu fick dom såga upp väggarna....som så noga tätats.


 


De moderna fönsterna är det med väldigt mkt bråk kring även om jag ät jätte nöjd och inte blir störd.  Det är helt enkelt så att väldigt ofta ligger imma på utsidan av fönsterna, som så klart gör att man inte ser ut   


   


Många som byggt sina hus med matsalsbord vid sin panoramautsikt känner sig ju lurade när det är imma under hela frukosten. Mitt hus ligger så högt så jag tycker det släpper väldigt fort på morgonen, och vid köksbordet har jag ingen imma alls. Men det måste ju kännas surt för de som har imma under halv dagen. Av de som kontaktat mig har ingen fått rätt gentemot fönsterfabrikaten utan de menar på att husen byggs så tätt och det kan inte dom hjälpa. Jag har Sp fönster argonfyllda 3 glas, S energi med ett U-värde 1,0


Kan inte låta bli att fnissa lite   när jag tar långpromenader på morgonen och ser många nybyggda hus med igen immade fönster. Hur tänker man nu inom byggbranschen och kommuner som kommer med alla dessa krav?

Krav som jobbar mot varandra. Nu har de åtminstone bestämt att den värdelösa byggfelsförsäknignen som alla var tvungna att teckna för ca 35 tusen kronor hos Gabor ska skrotas, för vid fel hjälpte inte den de försäkrade   

  



                                                  

     Thats all folks / Susan   


.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards