Alla inlägg den 3 januari 2014

Av manhofs - 3 januari 2014 00:21

Idag hade jag inget speciellt viktigt att skriva om, kanske jag aldrig gör tänker Ni   men idag blir det lite om ditt och datt.


   

Årets sista långpromenad blev lite annorlunda  . Mamma Pappa Lizzie Gucci och jag tar oss en bensträckare uppe i Tyresta nationalpark och njuter av det vackra vädret. Efter att vi tagit oss upp från en kulle stöter vi på en ståtlig älgko med sin fjolårsunge. En mäktig och pampig syn och jag fylls alltid av glädje och vördnad   när jag stöter på skogens konung, ja även drottning   .


Med spetsade öron stirrar hon på oss innan först kalven, sedan kon vänder om och travar in i skogen i maklig takt. Mina hundar jagar aldrig men får jaga kortare sträckor då jag har en 100 % inkallning och de vänder direkt på kommando. Självklart har de super roligt och spårar mellan oss och älgarna resten av promenaden men ger sig aldrig av efter älgarna utan rör sig runt oss så de springer nog 5 gånger mer än vanligt   


Skogen känner jag mkt väl till och hag har full koll på hur vi har gått. Straks efter att vi lämnat älgarna bakom oss hör jag hur en jakthund skäller i skogen och mitt hjärta bli tungt   Har absolut inget emot jakt men just det här vackra paret kunde väl få älga vidare. Medans vi går vidare noterar jag hur skallet ändrar riktning från vart älgarna tog vägen och börjar ana ugglor i mossen   Vi går vidare och efter 10 minuter inser jag att jag misstänkt rätt. Jakthunden har släppt älgarna och följt efter oss   

Jag kallar in mina hundar och säger till föräldrarna att jakthuden är på väg att ge sig på oss då den dyker upp för att gå till anfall. Pappa tar upp en käpp och jag lyckas precis få linan på Gucci som mer än gärna tar sig en fight    Hunden har sändare och jaktskynke på sig och vill ge sig på G men hade inte räknat med en rosenrasande Susan   och ger sig förskräckt iväg.


Puh vilken lättnad. Vill inte behöva uppsöka Bagis på Nyårsafton och jag tyckte även synd om den förvirrade och uppenbarligen världens sämsta jakthund. Hur kunde den släppa 2 älgar och hellre följa efter oss?


Förbryllade promenerar vi vidare & lättade diskuterar vi jycken medans vi hör hur den åter igen tar upp jaktskall och rör sig i ett stort område runt oss, för att åter igen närma sig.

Men den passerar som tur var men när vi kommer ner till bilarna hör vi hur den skäller inne i hästhagen på Högdalens gård och ser hur hästarna skenar runt i hagen. Hur fan kan man släppa loss en så jäkla dålig jakthund i skogen? Den borde omedelbart tas ur tjänst och få sitta hemma och tälja barkbåtar istället.



Alla är upprörda över alla raketer och jag kan tycka det har blivit lite överdrivet från djurägare, hysterin känner inga gränser över darrande vovvar och hundar som sliter sig på promeander och Polisesn som blir nedringd av hundägare på Nyår vars hundar rymt. Tycker Polisen har annat att ägna sig åt än att jaga bortsprugna hundar , speciellt på Nyårsafton. Sätta på hundarna strypkoppel då om de är så rädda när Ni går ut och går. Har ju aldrig haft en skotträdd hund och tom bc:n i familjen sov som en stock trotts att det lät som i Beirut i många timmar. Vad är det som blivit så fel när var och varannan hund verkar få nervproblem av smällare. Har aveln blivit sämre eller klemas det för mkt?


     


Porsche är nu en ny hund, fylld av livsglädje och pigg som ett föl på grönbetet. Jo, hon har vilat i nästan 3 ve men hon vilade faktiskt från hård träning i 2 månader när ryggen ömmade och trotts det var hon inte så pigg som nu. Tyvärr har hon fortfarande flytningar så det blir till att ta bakterieprov, tror penicillinen hon får inte biter på det hon har. Men pälsen börjar bli så tjock och fin. Hon var gråare än Gucci förut och tog man i henne fick man handen full av päls, nu släpper nästan inget ting     


Kissarna knata runt svarta om ryggarna. Trodde dom kröp upp i motorerna på bilarna tills jag såg att dom lekte titt tut i skorstenen   Ha ha där kan de ju krypa runt så slipper jag ringa sotaren.


   


Så varmt och grönt så min buske från ST Tropez jag fick av kompisar för många år sedan har satt knoppar.


 


Och inne i pippifågel bordet växer det ur fröna. Ur led är tiden   


   



Dags att skriva ner ett bokslut för 2013. Måste bara samla tankarna för det har hänt så mkt, risken är att det blir en lååång blogg   



                                        Tingeling/Susan

.


Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards