Direktlänk till inlägg 24 november 2013

Flocken

Av manhofs - 24 november 2013 01:45

Kan bara konstatera att detta går till historien som årets sjukaste när det gäller mina hundar   .Har ju varit lycklig hundägare sedan 1981 och aldrig behövt nöta på mina veterinärer. Kastreringar hör väl till men sedan har dom i pricip levt friska och lyckliga upp i hög ålder ,12-13 år   .


Eländet började med att Lizzie blev huggormsbiten i början av Juli och höll på att stryka med. Efter 3 dagar på Bagis kom hon hem men sedan dess är hon inte sig lik. Lite av livsglädjen försvann och sover mkt mera än förr.


 


I hundrummet fins en hink med massor av leksaker som jag innan alltid fick plocka ihop när jag kom hem från jobbet. Sedan i början av Juli har den stått orörd   .


 


I träning och aktivitet är hon som förut och hon hänger glatt med på allt men det är liksom ngt som ändrats, hon kanske blev vuxen över en natt   


 


Strax efter blev min lilla Diamant Gucci ovanligt sur och grinig och det slutade med att hon flög på Porsche under en vanlig morgonpromenad och slogs för allt vad det gick   . Porsche svarade upp bra och vek sig inte en tumm men jag klarade inte av att sära dom åt. Vad jag än gjorde så var G inte kontaktbar och vägrade lyssna på mig, det var som en säkring i skallen gått.Visst har hon uppfört sig dumt många gånger förut men detta var första gången som hon låste sig från mig. P lyssnade och försökte sluta men eftersom G bet sig fast försvarade hon sig. Mkt uppskakad och ledsen kom jag hem med P som stolt segrare och G skadad utan att behöva uppsöka vet. Men jag fattade ett tråkigt och smärtsamt beslut. Jag kan inte ha en hund i min flock som uppför sig som hon gör utan då är det dags att ta farväl. Tror inte hon mår så bra själv heller när hon agerar som hon gör. Ville dock ge henne en sista chans och vände mig till min veterinär för blodprov. Det visade åter igen erlichias, savgt borelia men se nu råder andra råd vid sjuka hundar. Det ska självläka och veterinären ville inte skriva ut Ronexan     . Detta gäller inte bara min vet utan tydligen är det nya riktlinjer. Personligen så tycker jag det är fördjävligt ,  jag har levt med en sjuk hund i snart 6 år. Hon mår så dåligt så hon måste får en kur. Upprört skrev jag om detta på FB och fick hjälp med en kur från annat håll     . MKt snällt gjort   och rådet jag kan ge om Ni misstänker att Er hund är sjuk är att fråga INNAN Ni bokar veterinär vad dom har för inställning till behandling om Er hund är sjuk ?

Finns absolut ingen anledning att stödja en veterinär som sedan inte vill bota er hund, dessutom går en undersökning med blodprov kricng 1500 kr och så får man veta att det ska själv läka   . Nej gå till ngn som sätter in en penecilinkur minst 3 veckor om Ni vill ha en frisk hund. Tog bara 4-5 dagar så var hon åter lugn och harmonisk och sedan dess har det inte varit ett kurr   


 


Min vackra Porsche har ju inte haft en sjukdag på 5½ år så kommer jag hem från Frankrike och hela hunden rasade ihop. Började med misstänkt livmoder men visade inget. Sedan blommade det upp  häftig eksem där ytor med hår som en 5 krona lossanade med sår under som kliade. På bara 2 dagar blev hon helt röd så det var bara att åka in akut och så fick hon en 2 ve kur med cindabuc, den hjälpte inte helt så det blev 2 ve till. Under tiden hade hon även börjat halta till och från och det gick inte över vid vila. Nu hade dom tagit urinprov, blodprov, klämt och kännt, böjt och dragit men hon regarade inte för smärta. Tog skrap prov på eksem som inte visade ngt ovanligt och inte hade hon erlischias/borelia   . Röntgade rygg/höfter mm för att utesluta skada om man börjar träna igen. Är det därför hon har haft svårt med tung apport   . Möllemark som opererade min Dixie för L7S1 kollade på plåtarna och hittade inget ovanligt som kunde ge smärta. En,  men inte troligt en liten pryl vid L7S1 men då måste hon vidare till Bagis på specialröntgen och det tyckte han vi ska vänta med för att se hur hon svarar på Rimadyl.

Nu har hon stått utan Rimadyl i en vecka och är hur pigg som helst och jag har börjat öka på promenaderna och farten samt så får hon åter kuta lös. Tråkigt men jag hoppas att det löser sig. Eftersom hon är så gammal utesluter dom allergi men blir hon inte bra nu får vi gå vidare med eksemen.


Betämde mig för att ta ett blodprov på Lizzie för att se att allt var bra efter ormen, varför är hon så trött ?

Hon hade jätte höga värden av både erlishias/borelia   men eftersom jag jag gick till en ny vet fick hon direkt en 3 ve kur Ronexan. Den har hon ätit i 1½ ve och lyckan var enorm då jag igår natt fick plocka ihop leksaker i hinken   .


 


Tävlingshundarna  vilar så då fick Gucci rycka in på onsdagsträningn med gruppen. Tur att man har en flock   att plocka ur när man älskar att träna. Bara för att vi inte tävlar längre så innebär inte det för mig att hon aldrig får göra ngt. Hon är med på nästan alla pass och får gör olika övningar varje gång. I onsdags körde vi igenom hela bruks eliten utom stegen då det var frost ute och jag är lite Mammig, vill inte att dom halkar och gör sig illa   . Fasiken vad fint hon gick och jag blir så varm i hjärtat. Tänk vad hon kan och vad skönt att få visa upp ibland. Vet att såfort jag berömmer henne så får jag pikar. " skriver att hunden går bra men det ser man inte på hunddata". Nej det är sant. Gucci klarar inte av mentalt att tävla men tävling är ju inte hela världen. Jag måste ju få säga att hon går bra på tävling när hon är det . Hon är en grym träningshund och jag är stolt ägare till min lilla dam. Tänk vad vi har gjort ihop och synd att det bara fattas ett cert, men det är inte kört än   


Nu måste det vända och min lilla flock åter blir frisk. Det är så tråkigt när man går och och oroar sig och inte är det lätt att vila en hund när 2 andra ska ut och motioneras heller   


 


Kolla in proffs gruppen, så synkad ser man knappt på SM     




                                                  


                Bye bye / Susan

 
 
Annika, Indy o Arne

Annika, Indy o Arne

24 november 2013 10:08

Ja, 2013 har varit ett riktigt sjukdoms år för oss också! Håller tummarna för ett friskare 2014!

http://annikawesterlund.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards