Alla inlägg den 5 november 2013

Av manhofs - 5 november 2013 23:27

Husbygget och alla mina små projekt börjar så smått närma sig sitt slut men det största, att riva det gamla huset har det gått troll i och inget har hänt   . Det får bli en egen blogg en regnig dag för just nu orkar jag inte ta tag i det och inte störs jag över lilla huset på prärien som förstör utsikten heller  .


 


Förra året tog jag inte av stuprören på uterummet vilket ledde till att ena frös sönder  . Fick skit för att jag var så klumpig men hur ska jag veta att man måste montera ner dom varje vinter om inte ngn talar om det?

Är normal intelligent & jobbar hårt för att få ekonomin att gå ihop så hade bara informationen kommit fram hade jag tagit ner dom redan då. Nu fick ju jag köpa ett nytt. Eftersom jag lär mig av mina misstag  åkte dom ner på vinterförvaring i veckan  


   


I våras svämmade vägen över för att kommunen inte drenerat dikena när dom byggde om vägarna.


 

 Har mailat för att försöka få fram en lösning sedan dess men har fått som svar ” dom jobbar på saken ”. Skickade ett nytt mail för 2 veckor sedan och fick då bl.a detta svar:

Ett sätt att lösa problemet är att lägga rören en bit in på fastigheterna vilket innebär att vi måste ha tillstånd från bland annat dig att arbeta på din fastighet.
När vi träffas tar vi även upp den här frågan

Inte nog med att jag har förlorat en hel del tomt som kommunen betalade 150kr/kv. för, jag ska dessutom betala för vägarna dom bygger, få min tomt dränkt och behöva förlora ännu mera tomt för att kommunen inte vill lägga dikena på sin mark  . Tänker väl inte bråka ihjäl mig om detta om nu mina övriga grannar går med på det, men han jag har pratat med är inne på min linje och anser att dikena ska ligga på kommunens mark så att dom får sköta och underhålla dom i framtiden.


Idag kom dom ut på ett möte och lägligt nog har det börjat regna i ca 10 timmar. Redan ser det ut såhär.


       


Dom kom fram till att dom måste dra om och spränga diken ute längst vägen, på deras tomt     .



Ja storyn om bergsvärmepumpen fortsätter så idag kom dom åter ut för att ta reda på varför det har låtit så om pumpen sedan dom var här och böt ut den trasiga cirkulationspumpen  . Han letade och letade i över 60 min och helt plötsligt gick åter igen strömmen, som har hänt vid ngr tillfällen under sista tiden. Montören ropar upp till mig att det blev strömavbrott. Funderade ett tag sedan gick jag ner och slog på huvudströmbrytaren och det sken igen  . Det är alltså inte strömavbrott utan fel på pumpen. Han jobbade vidare och konstaterade 2 fel.


1: Elektrikern som monterat in elen har gjort fel. Bergsvärmepumpen ska inte vara kopplad till jordfelsbrytaren för den drar för mkt ström för det. Slår pumpen igång med både el/bergsvärme blir det svart.


 


2: Rörmokaren har monterat filtret fel. Den ska sitta på det understa röret så skräp inte kommer upp i fläkten och inte som nu , i mitten med vitt lock   


 


Ringde upp Stefan som byggt mitt hus och utan att protestera gav han genast firman i uppdrag att beställa ut ett nytt filter och montera det. Han godkände även att min elektriker som håller på att dra om elen från gamla huset kopplar om elen och betalar honom för det     .


Måste säga att han är jäkligt smidig och reko. Aldrig knusslig och fixar allt så fort det går. Faktum är att jag har velat betala honom för slutnotan på mitt hus i 1 år men han skjuter bara på det och säger ” vi löser det ”.


Ja jag försöker skotta bort min jordhög och bli klar med allt men genast lägger ngn på mera jord och det känns som man aldrig blir klar  . Nyckelfärdigt låter väldigt lätt men om Ni visste hur mkt många tider man måste passa och vänta på folk. Hade jag inte haft min tomt som är så fin hade jag nog hellre köpt ett färdigt hus och sluppit hela cirkusen  . Men visst är det fint och visst jag njuter,,,,ganska ofta   




                                                  

                   Bye bye / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards