Alla inlägg den 22 oktober 2013

Av manhofs - 22 oktober 2013 13:33

  Drog till med en chansning och anmälde mig till högre spår i Visby med lilla Lizzie.

Chansning både med att komma med och om lydnaden skulle hålla   .


 Lizzie väger bara 13,5 kg och ska galoppera ut 10 meter och hämta en 4 kg tung apport och galoppera in. Viljan är det inget fel på men den är helt enkelt lite för tung för min lilla sockerbit   . Jag har inte heller velat träna det för ofta då jag inbillar mig att det sliter på hennes unga kropp. Det krävs teknik både att lyfta ett så tungt föremål, kunna galoppera med den i munnen och det svåraste har varit att få till en ingång där hon klarar att sätta sig ner med den kvar i gapet.


Framåtsändadet har fungerat när vi tränar själva men det blir lite obehagligt när 4 st står och glor på henne när hon ska springa fram och förbi dom  .


   

sent om sider fick besked om att vi var med var det svårt att hitta båt och hotell men tillslut kom vi iväg   . Bestämde mig för att att inte fokusera på uppflyttning utan att ha roligt och få henne att känns sig duktig och stor på planen . Kanske hitta en ny husse till hundarna på ngn Gotländsk bar    och ha en härlig helg.


Blåste storm på vägen över och dumt nog hade jag serverat hundarna frukost innan vi for. Den låg i bakluckan när vi kom fram   .Själv hade jag smart nog tagit en åktablett. Hamnade brevid en äldre Gotländsk man som tyvär inte kunde knipa käft på hela resan   så jag kunde inte läsa en sida ur min bok. När vi närmade oss Visby bad dom alla att sätta sig ner för det var risk för överrullning när dom skulle vända upp för att lägga till i hamnen. Har inte en aning om vad det betyder men när pratkvarnen blev rädd och äntligen höll käft blev jag lite orolig   , Fasiken jag skulle ju bara ha roligt på Gotland och inte hamna mitt i ngt Titanic 2 äventyr.


 


  

 


Tävlingen skulle hållas på Tofta skjutfält så jag åkte förbi det och tränade på en äng. Det gick väldigt bra trotts att kaniner skuttade lite här och där . Det var fullt med militärer, missing people och poliser   som höll på att träna och killar som åkte 4 hjuling. Alltså 4 hjuling, vad är det för kul?

Man är för gammal och stel för hoj eller?   


     


Tog en härlig långpromenad med hela flocken och turista runt lite inne i byn innan matte själv gav sig av till puben. VÄLDIGT mkt fylla och stök    så jag knatade hem och mös med flocken framför TV:n och lyssnade på min ljudbok.


 


Samling kl 8 vid Tofta kyrka och fick ett väldigt trevligt bemötande   .

Ena domaren hade gjort eget tryffelsmör som man fick när vi lottade, jag drog sista lott.

   


Skönt att starta sist för här åkte man med och såg när alla gick ut sina spår. Är lite tidigt för Lizzie än så jag var nöjd över att inte starta bland dom första. Såg väldigt dåliga spårpåsläpp och blev så nervös. Kan inte komma ihåg när jag varit så nervös senast och trodde inte ngt skulle gå   . Tack för FB och bästa Monica H och Peo som stöttade och peppade mig hemma från fastlandet   . Precis när jag ska släppa på L hör jag ett knäpp och kollar ner, mina skakiga händer har inte knäppt selen ordentligt och den åker upp   .


     

Betyg 10 på upptaget och så tuffar vi ut   .

På 20 min tar hon sig runt med en pinne bort, den första som låg väldigt risigt. Nosen var i backen och hon såg inte ens kalle kanin som skuttade en bit ifrån. Spåret var svårt och gick från saftigt högt gräs ut på en stenslent, torr skog, kalla skifferplattor och saftigt gräs. Det roliga var att våran mottagare har med en Barvatorpare. Hur stor är chansen att åka till Gotland och få en spåläggare som har hund från samma kennel som Gucci   ?


 


Alla 8 var kvar i tävlingen när vi körde uppletande   . Lizzie tog in sina föremål på kort tid men böt ett föremål som hon sedan inte tog upp igen vilket gav betyg 8   -


 


Åkte till klubbstugan där domarna gick igenom varje startnummer. Dom berättade betygen med motivering , vilket  jag aldrig tidigare varit med om. Tyckte det var väldigt trevligt och intresant att få höra. Jag visste ju tex inte att hon böt föremål för jag provade ngt nytt, att springa längst linjen och kalla in   .Man ska hålla sig till planen och inte prova nytt på tävling   .


Även i lydnande fick vi en väldigt trevig och proffsig TL som lotsade oss alla runt. 7 st la för platsliggningen och så går vi alla runt stugan och gömmer oss.  . 3 st hundar går upp en efter en och förarna får hämta sina hundar eller så kommer dom själva bakom stugan   .Dom övriga 3 hade gått upp men lagt sig igen samt ålat iväg en bit. Ensam kvar låg min sockerbit med bortvänt huvud för att slippa titta på elendet       . Å vad duktig hon var och min stolthet kände inga gränser. Bara hon vet vad jag vill så är hon självsäker och trygg. Men med nya moment kommer osäkerhet så det gäller att lägga en trygg grund med trevliga roliga förare. Då växer hon.

Betygen får tala för sig själv. Hon blev osäker vid framförgåendet. Nya människor som stog med tryckta pärmar mot bröstet. Det har jag inte tänkt på att träna. Såg hur osäker hon blev , vinklar av i gruppen och tänker smita upp till bilen   . Bryter där men försöker ha lite roligt och drar upp henne ner mot krypet. Som tur var släpper hon sina dålig känsla och blir åter jätte glad men det gör även att hon går upp efter att hon krypit jätte fint, för att lägga sig ner och fortsätta krypa med glad svans, och betyg 0. Jag kunde ha varit med lite snabbare med ett dk men hon är ung och vi har framtiden med oss. Viktigast att hon inte bar med sig ngt och som Ni ser på resten av betygen så gjorde hon inte det. 8 på skall är för att hon vill huka sig ner och skälla.


 


Vi vann men tyvärr fick man inte ett pris   . Tyckte nog Lizzie var värd ngn liten pipboll eller tuggben men det ordnade matte själv   


 


Flocken var helt slut efter en hel dag in och ut ur bilen, främande hundar och miljö. Lämnade dom djupt sovande och gav mig ut på byn    


         


Åt en god middag, drack en äklig öl , strosade runt och kikade men det var helt dött och allt var stängt. Avslutade i hotellbaren mkt nöjd och glad över min fina helg. Tänk vad man får uppleva mkt när man tävlar med sina hundar och vilka trevlig männsikor man lär känna   




                                                  

            Hej då / Susan



.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards